Trött under dagen? Ta en powernap!

Alla människor behöver sova för att kunna fungera. Efter två-tre dygn utan sömn kan vi inte prestera alls längre. Kroppen är beroende av återhämtning och behöver få bearbeta alla intryck som den ständigt tar in. Sömnen under natten gör att vi får lättare att hantera stress och påfrestningar under dagen. Genom en kort powernap under dagen kan du både ta igen förlorad sömn, minska stress och få bättre minne. 

Ladda ner vår rapport - Den effektiva pausen! 

I en tid som idag då stress är en av de vanligaste anledningarna till sjukskrivning är även sömnproblem vanligt. Stress och oro är två av de vanligaste faktorerna till att många sover dåligt. De senaste årens sömnforskning har även visat att sömnproblem under längre perioder ökar risken för en rad allvarliga och mindre allvarliga sjukdomar. Torbjörn Åkerstedt är professor och föreståndare för Stockholm Stress Center och har flera års erfarenhet av stress- och sömnforskning.

– Till exempel så blir vissa infektionssjukdomar vanligare vid sömnbrist eftersom att sömnen påverkar immunförsvaret. Men sömnen påverkar även insulinnivåerna, blodsockret och stresshormonet i kroppen. Vid långsiktiga sömnproblem påverkas kroppen på ungefär samma sätt som vid långvarig stress, säger han. 

Oproportionerligt effektiv jämfört med nattsömn 

Om du sover dåligt på nätterna under en lång period så kommer du oundvikligen känna dig extra trött om dagarna. Då kan en kort tupplur under dagen vara precis vad du behöver för att ta igen den förlorade nattsömnen. Forskare menar att en powernap är en mycket effektiv paus, såvida du inte sover för länge.

– En kort tupplur är oproportionerligt effektiv jämfört med vanlig nattsömn. Man brukar säga att en powernap på 30 minuter kan ersätta två timmars förlorad nattsömn, förklarar Torbjörn.

Vi har tidigare skrivit en hel del om vikten med pauser, om hjärnans behov av pauser och hur viktigt det är att hitta en bra balans mellan aktivitet och återhämtning för att kunna prestera. Genom att sova en stund på dagen får hjärnan en chans till återhämtning och du kommer vakna betydligt piggare och ha mer energi under resten av dagen. Tuppluren bör däremot hållas ganska kort, mellan 5 och 30 minuter, eftersom att det kan kännas segt att vakna upp om du hinner hamna i djupsömn. 

Minskar stress och förbättrar minnet

Men det finns flera fördelar med att ta en kort tupplur några gånger i veckan utöver att ta igen förlorad nattsömn, forskning visar även att det kan hjälpa till att minska stress och förbättra minnet. När vi sover sänks nivåerna av kroppens stresshormon och kroppen får en chans att slappna av för en stund. Sömnen är ett bra verktyg för att fräscha upp de system i kroppen som behöver en omstart. En piggare hjärna blir även betydligt mer alert och kvicktänkt än en hjärna som känner sig trög och trött. 

Sleep-pods och nap-salonger 

Flera stora företag har insett att korta tupplurar kan förbättra medarbetarens välmående och produktivitet och har därför investerat i lösningar som möjliggör att de anställda kan sova en stund under arbetsdagen. Ett exempel på ett internationellt företag som erbjuder sina anställda så kallade "sleep-pods" på kontoret är Google. Där kan de anställda stänga in sig och sova en stund när tröttheten slår till. I Japan är det allt vanligare med powernaps, där finns det "nap-salonger" dit människor kan gå och betala för att sova i en halvtimme.

Har ni ett vilorum på ert företag? Om inte - det kan vara värt att undersöka om det går att skaffa ett! Det är ett utmärkt sätt för att kunna låta medarbetarna koppla av och ta en välbehövlig vila då och då. En kort tupplur kan i slutändan ge många positiva effekter i form av både mer energi och en ökad effektivitet. 

Sammanfattning

Det finns många typer av pausformer, vissa passar en del människor bättre än andra. Men ett exempel på en mycket effektiv paus är en powernap, som är oproportionerligt effektiv jämfört med nattsömnen. En kort tupplur under dagen gör dig inte bara mer effektiv utan kan också hjälpa till att minska stress och förbättra ditt minne. 

Vill du läsa mer om hur den effektiva pausen kan vara vägen till nöjdare medarbetare? Ladda ner vår rapport!


Läs vår rapport: Den effektiva pausen