Nystarta året med bättre work flow

Nytt år = chans till nystart. Och nystart behöver inte bara handla om att vi ska trängas med alla andra på gymmet. Nystart kan också implementeras på jobbet. Hur kan vi under 2019 tillsammans skapa en ännu bättre arbetsplats där medarbetarna trivs och mår bra, och där inte stressen tar överhanden?

Några som är experter på hur vi kan få en bättre jobbvardag är Malin Jilkén och Anna Sundström, som tillsammans driver företaget Floworkers. Här är deras bästa tips inför det nya året - och det handlar i många fall om enkla förändringar som alla kan göra.

1. Säg hej! Känns som en självklarhet, men faktum är att det är vanligt att vi inte hälsar på alla våra kollegor på jobbet. Att säga gomorron eller hej med ett leende tar ingen tid i anspråk och bidrar till en bättre stämning.

2. Testa ett flowpass. Använd timern på mobilen och dela in arbetsdagen i 25-minuterspass med en paus emellan. När vi arbetar intensivt behöver hjärnan paus för att fungera optimalt. Annars är risken stor att vi tappar fokus och därmed också effektiviteten. Läs mer om hur du kan jobba med Malin och Annas spännande Work Flow-metod i ett tidigare inlägg här på bloggen.

3. Skriv upp rimliga mål. Börja arbetsdagen med att skriva ner en to do-lista med saker som du beräknar hinna med under dagen. När du sedan kan checka av punkterna ger du hjärnan en välförtjänt dopaminkick. Öva också på att bli snällare mot dig själv om du inte skulle hinna med alla punkter. Det är okej.

Så får du smidigare arbetsdagar med bättre flyt. Ladda ner vår guide gratis!

4. Ta aktiva pauser. Hitta din favoritövning när det är dags för paus. Malin och Anna förespråkar gärna den så kallade powerposen där de likt Pippi Långstrump spänner armarna i luften. Du kan också dra ihop kollegorna och göra en övning tillsammans, kanske utfall eller armhävningar mot skrivbordet. Då får ni också garanterat lite skratt på köpet. Eller så tar ni den klassiska turen bort till kaffemaskinen och småpratar en stund. Huvudsaken är att hjärnan får en stunds återhämtning.

floworking

5. Andas på rätt sätt. Något som många av oss kan bli bättre på. Vi andas gärna långt uppe i bröstkorgen i stället för att andas med magen. För att få in rätt andning kan en meditationsapp vara till hjälp. En annan enkel andningsövning som du kan göra varsomhelst är att dra upp axlarna till öronen och släppa och samtidigt djupandas. 

6. Dra ner på tempot. En enkel övning är att tvinga dig själv att att gå jätte långsamt ibland. Hur ofta gör vi det i vår vardag? Det handlar i grunden om att bryta ett väldigt invant mönster och är nyttigt för oss då vi får insikt i att vi kanske inte alltid måste småspringa i livet.

7. Sprid goda vibbar. Bekräfta dina kollegor på jobbet och ge komplimanger i stort och smått, till exempel "Jag blev imponerar av att du ställde de där frågorna på mötet" eller "Vad bra du löste den där uppgiften igår". Värna om varandra.

8. Bli medveten om att multitasking inte fungerar. Nystarta året med att börja göra en sak i taget. Forskning visar tydligt att vår hjärna inte är byggd för att göra många saker samtidigt.

9. Inför promenadmöten. Försök få in gående möten i jobbvardagen. En variant är att börja möten efter lunch utomhus, och hålla halva mötet gåendes och den avslutande delen i mötesrummet. Det finns många fördelar med att kombinera rörelse och brainstorming och självaste Facebookgrundaren Mark Zuckerberg sägs vara en flitig användare av promenadmöten.

10. Underskatta inte teambuilding. Det går inte att ha två teambuildingdagar om året och tro att det räcker. Bra gemenskap är en grundsten för en välmående arbetsplats och det går att få in övningar med mer regelbundna intervaller. Teambuilding kan också handla om något så enkelt som att uppmana kollegor att ta regelbundna pauser tillsammans.

***

Vill du få fler tips hur du kan få bättre flyt under dina arbetsdagar? I vår nya guide har vi samlat tips från personer med lång erfarenhet i rollen som kontorsansvarig, som berättar om hur de löser sina största utmaningar på jobbet. Guiden laddar du ner gratis via länken nedan.

New Call-to-action