Ladda med inspiration inför 2019

Ett år går fort och det är dags att summera, reflektera och dra lärdomar av året som gått. Vilka satsningar blev lyckade? Vad kan vi göra bättre? Hur gör andra?

På Convinis blogg har du under året kunnat läsa inspirerande artiklar om hur vi på olika sätt kan skapa glada medarbetare och välmående arbetsplatser. Ett viktigt ämne som alltid är aktuellt.

Vi är jätteglada och stolta över att bloggen under sitt första år lockat tusentals besökare varje månad. Här har vi samlat några favoriter från 2018! Hoppas att materialet kan ge dig inspiration inför ett nytt spännande år där allting är möjligt!

Sist men inte minst vill vi passa på att önska er en riktigt god jul. Bloggen är tillbaka igen den 8 januari.

priscilla-du-preez-234138-488838-edited

3 tips för att öka gemenskapen på jobbet

Det finns många anledningar till varför det är viktigt att ständigt jobba för att öka gemenskapen på en arbetsplats. En bra gemenskap ökar inte bara arbetsglädjen och trivseln på kontoret. Det är också ett bra verktyg för att attrahera rätt kompetens.

I det här inlägget får du tre tips på hur du som chef kan jobba för att nå en starkare vi-känsla mellan kollegor.

invise

Så förändrades vårt företag av fria arbetstider

Flexibla arbetstider är en förmån som många av oss värdesätter högt och något som många arbetsgivare i dag erbjuder. Det finns också företag som väljer att ta flextiden ett steg längre. På inboundbyrån Invise infördes helt fria arbetstider för 5 år sedan.

Här kan du läsa om effekterna som de fria arbetstiderna har inneburit.

framgång NY

Unik studie! Faktorerna som skapar ett dreamteam på jobbet

Formeln som skapar det perfekta arbetsteamet skulle säkerligen många HR-chefer betala stora summor för. Men finns det egentligen ett recept? Google är ett av många företag som vill lösa ekvationen och som satsat miljontals kronor för att göra det.

möteskultur

8 konkreta tips för effektivare möten

Ett möte förvandlas snabbt till en tidstjuv och skapar onödig stress om det inte känns effektivt och styrs upp på rätt sätt. Anna Bojlert coachar dagligen företag som vill förändra och förbättra sin möteskultur.

Här är hennes bästa tips för effektivare möten.

floworking

Minska stressen med Work Flow-metoden

Alla har vi upplevt dem, de där effektiva stunderna där vi med fullt fokus slukas av våra arbetsuppgifter. Entreprenörsduon Malin Jilkén och Anna Sundström skulle beskriva det där härliga tillståndet som “Work Flow” och tillsammans har de utvecklat en egen strategi kring hur vi kan öva oss till att bli riktiga floworkers på jobbet.

Malin och Annas tips för att bli en floworker.

stående möten-1

Trotsa stillasittandet – 8 tips som alla kan göra

När vi har mycket på jobbet och i privatlivet är det ofta träningen som prioriteras bort. Men glöm inte bort att det faktiskt finns en rad smarta övningar som kan ge oss rörelse och styrka under våra arbetsdagar.

Här har vi samlat 8 tips som är värda att testa.

Så gör du fikapausen ännu roligare – 7 enkla tips

Vi behöver alla pausa för att fungera optimalt under våra arbetsdagar men vi är alla olika bra på att faktiskt göra det i praktiken. Genom att göra en happening av fikapausen kan du bidra till ökad gemenskap mellan kollegorna och förhoppningsvis få med den mest inbitne pausrataren på tåget.

Här har vi samlat 7 aktivitetstips som ni kan testa!

***

Vill du få ännu fler tips på hur du kan skapa välmående arbetsplatser? I vår rapport har vi samlat spännande forskning som visar hur viktigt det är att vi pausar i vardagen för att vi ska fungera optimalt både på jobbet och privat. Passa på att läsa den under julledigheten. Du laddar ner materialet gratis här!

Författare:

Mer läsning

Hälsosamma resultat av Convini Challenge!

5 tips för ökad arbetsglädje

Så främjar ni hälsa på arbetsplatsen

JURA espressomaskin till företag