Vad är det som gör att vi väljer en viss typ av kaffelösning framför en annan? Är det kvaliteten på maskinen och bönorna, leverantörens kundservice eller priset? Förmodligen är det en kombination. En tydlig trend är att svenskarna har blivit alltmer medvetna kring kaffet som dryck. – Tiderna är förbi när kaffemaskinen enbart betraktades som en automat – nu är kaffet och kaffepausen en central del på arbetsplatsen, säger Matte Carlson Wahlberg, Convinis egen Master Barista.
Det är en oslagbar känsla att erbjuda såväl sina medarbetare och kollegor som kunder det allra bästa, menar Matte och fortsätter:
– Att känna att man vill bjuda in sina kunder till sitt kontor har verkligen en stor betydelse. Genom kaffet kan du förstärka ditt varumärke och helhetsintrycket av ditt företag. Det är samtidigt något som gör dig till en attraktiv arbetsgivare.
Så, hur kan man tänka kring vilken kaffelösning som passar just din arbetsplats bäst? Här får du Mattes kreativa tips som passar fem olika företagstyper:
1. Friluftsjunkien
Är du ett outdoor-företag som tycker att det är viktigt att människor får njuta av naturen och allt det som den har att erbjuda. Varför inte göra en grej av det och ge både dina medarbetare och kunder en helhetsupplevelse med friluftstema? Alltifrån att servera kaffe i kåsor, till att ställa fram snacks à la Jämtlandsfjällens jägarsnus, en blandning av nötter, torkad frukt och mörk choklad.
2. Il Italiano
Ta det där extra steget när det gäller ditt varumärkes rötter och ursprung! Ponera att du är ett italienskt företag; välj en lyxig espressomaskin och bjud på en härlig cappuccino i fint porslin med äkta italienska biscottis som tilltugg. Så kan du förstärka den italienska kopplingen!
3. Team Svedala
Självklart ska du välja ett traditionellt bryggkaffe om ni är ett företag med rötterna djupt nere i den svenska myllan. Addera sju sorters kakor och porslin från Rörstrand eller Gustavsberg – och vips har du en helhetsbild av ditt företag som andas genuint och folkligt finfika. Och du, glöm inte bort att kaffet du serverar bör vara ekologiskt och rostat av ett svenskt kafferosteri.
4. Coolaste mediebyrån
För typiskt trendkänsliga bolag passar det perfekt med specialkaffe! Specialkaffe är sådant kaffe som står för ren exklusivitet, både när det kommer till miljö och smaklökar. Kaffe som tillhör specialsegmentet är ofta rostat av mindre, lokala kafferostare, och är allt som oftast ursprungskaffe. Det innebär att blandningarna är mer unika och begränsade vad gäller utbud, lite som ett årgångsvin. Pynta även kontoret med kaffenördiga prylar, till exempel en exklusiv kvarn och tavlor med stilrena kaffemotiv, för att förstärka känslan av en lyxig kaffebar.
5. Grönt är skönt-företaget
Kanske är du med och driver ett företag med miljö- eller hållbarhetsprofil? Då är det såklart extra viktigt att fokusera på en kaffelösning med en så låg påverkan på klimatet som möjligt, alltifrån kaffemaskin till kaffe och tillbehör. Här kan ett hett tips vara att skylta i anslutning till maskinerna, för att visa på er miljömedvetenhet och omtanke om människorna bakom hela produktionskedjan – från böna till kopp. Ett exempel på vad du kan skriva på skyltarna: ”Här dricker vi ekologiskt kaffe och tänker på både miljö och människa, vad gör du för att hjälpa miljön?”
***
Ditt företag smakar som kaffet du bjuder på – hur vill du uppfattas? Är du nyfiken på att veta mer om våra kaffelösningar? Vi på Convini har en stor expertis och passion kring allt som rör kaffe. Är du nyfiken på Convinis skräddarsydda kaffelösningar till företag? Boka gärna in ett möte med oss så berättar vi mer!