LYCKADE HÄLSOSATSNINGAR PÅ FÖRETAG – DEL 2
I vår nya serie här på bloggen lyfter vi inspirerande satsningar som företag gjort för att få sina medarbetare att trivas och må bättre på jobbet.
Nu har turen kommit till Mimer, det kommunala bostadsbolaget i Västerås, som blivit internationellt uppmärksammade för sitt friskvårdsprojekt där personalen erbjuds extra semester om de tränar på fritiden.
Den spännande hälsosatsningen inom Mimer inleddes i maj 2017. Företaget hade då hamnat i en nedåtgående spiral med ökade sjuktal och långtidssjukskrivningar som följd.
– Jag har alltid velat jobba främjande, istället för rehabiliterande, så det var viktigt att sätta in resurser innan läget försämrades ännu mer, berättar Wivecka Ljungh, HR- och Kvalitetschef på Mimer.
Att bygga den nya satsningen kring rörelse och motion kändes som en självklar väg att gå.
– Det finns otaliga studier som visar att motion är bra mot exempelvis depressioner och stress. På Mimer har vi sedan länge till exempel haft fri träning på Friskis för våra anställda, men vi fick ofta höra att “jag har inte tid att gå dit”.
– Vi tittade också på alternativet att införa en friskvårdstimme, men där fanns också risken att det skulle bli en skjuts i början, och att det sedan inte skulle hålla i sig. Jag var inte helt nöjd med det, så vi bestämde oss för att satsa på något helt annat, säger Wivecka Ljungh.
Chans till extra semester
I stället valde Mimer att lansera en helt egen modell som går ut på att medarbetaren får tillbaka 20 procent av tiden i semester om han eller hon tränar pulshöjande på fritiden. Detta i upptill 3 timmar/veckan, vilket motsvarar 36 minuter i extra semester/vecka. Under ett år handlar det om 31,2 timmar, vilket motsvarar nästan en veckas extra semester.
– Vi valde att satsa på just pulshöjande träning, helt enkelt för att vi tror att det ger bäst effekter, berättar Wivecka.
Som pulshöjande aktiviteter räknas bland annat styrketräning, powerwalk och bollsporter och varje medarbetare skriver in sin träningstid i en enkel digital träningsdagbok som sedan registreras hos HR Lön.
Som ett ytterligare sätt att främja träning har medarbetarna fortsatt fria klippkort på Friskis. Det arrangeras även en bollsportsaktivitet varje fredagseftermiddag under stora delar av terminerna och om en anställd tränar mer än 4 gånger per månad på det lokala gymmet, så står Mimer för notan.
Stort medialt intresse
Responsen från medarbetarna har till 99 procent varit positiv – av de drygt 150 anställda för 77 procent träningsdagsbok varje månad.
Initiativet har också fått stor medial uppmärksamhet – både i Sverige och utomlands – och även gett positiva effekter vad gäller Employer Branding. Det ger en wow-känsla när man ser att företaget främjar rörelse och träning på det här sättet, tror Wivecka.
I maj 2018 påbörjades en utvärdering av projektet där samtliga medarbetare har fått träffa en hälsocoach och utvärderat sin livssituation utifrån ett antal frågeställningar.
– Vi har precis fått siffrorna och utvecklingen har varit fantastisk, vilket är jätteroligt! konstaterar Wivecka.
Här är resultatet:
- 77 procent av medarbetarna deltar i satsningen och sedan starten har totalt 125 extra semesterdagar delats ut.
- Sjukfrånvaron inom företaget har sjunkit från 4,8 (maj 2016) till 3,37 (2018), vilket motsvarar en sänkning med 30 procent.
- Ingen medarbetare är idag långtidssjukskriven på 100 %.
- 20 procent fler tränar 3-4 gånger i veckan.
- Symptom som huvudvärk, värk i nacken, magbesvär och trötthet har minskat med nästan 30 %.
- Färre uppger att de ofta känner sig mycket stressade. På det stora hela har stressfaktorn bland de anställda jämnat ut sig, och de som känner sig stressade hamnar i större utsträckning i kolumnen “känner stress då och då” jämfört med tidigare, vilket Wivecka Ljungh konstaterar känns som en godtagbar nivå.
- Färre upplever sömnproblem.
- Fler uppger att de känner sig friskare.
- Mimer hamnade dessutom på 7:e plats över Sveriges bästa arbetsplatser i den rikstäckande undersökningen Great Place To Work 2018.
Mycket har helt klart hänt sedan ni drog igång friskvårdssatsningen. Vad känner du dig mest stolt och nöjd över?
– Det är ju att medarbetarna bevisligen mår bättre, och att vi inte längre har några långtidssjukskrivningar. Så ser det ju inte ut om vi tittar på övriga samhället. Vår hälsocoach säger att hon aldrig sett något liknande!
Vad tror du är nyckeln till framgången?
– Kulturen i företaget, medarbetarna känner att arbetsgivaren bryr sig på riktigt. Dessutom är de stolta över sitt företag och vad vi åstadkommer, vilket ger en vilja att orka jobba vidare.
Vad händer härnäst?
– Projektet är förlängt till maj i år och jag kan tänka mig att det kommer att fortsätta ytterligare ett år. Men det får inte bli vardag i det, för då är risken att resultatet inte håller i sig. Så därefter tror jag det är viktigt att hitta på något nytt utifrån vad som händer i samhället och vart vi är på väg, avslutar Wivecka Ljungh.
***
Du har precis läst den andra delen i vår nya hälsoserie om hur företag jobbar för att medarbetarna ska trivas och må bra på jobbet. I första delen berättade vi om Coops hälsosatsning som resulterat i nästan 16 000 träningstillfällen bland medarbetarna.