Vår vilja att göra gott för miljön är stor och fortsätter vara en stark drivkraft när vi planerar våra måltider. Under 2020 adderas sociala frågor till miljöfokuset och företag förväntas ”to do good”. Det spår kommunikationsbyrån Food & Friends i sin årliga trendspaning. En annan trend är att vi i allt större utsträckning äter när vi är på språng. Här listar vi sex av matsnackisarna i Food & Friends rapport The Woke up Call – Trendspotting 2020.
1. Miljö, etik och hållbarhet fortsatt i fokus
Fokus på miljön och vad vi kan göra för att tillsammans minska koldioxidutsläppen påverkar restaurang- och livsmedelsbranschen på flera, möjligen oväntade sätt. Kunders krav på både restauranger och butiker sträcker sig exempelvis längre än att enbart erbjuda god mat och service. Nu förväntas företag agera även i sociala frågor och för ett mer hållbart samhälle.
2. Efterfrågan på lokalproducerat ökar
Enligt fjolårets matrapport (2019), var lokalproducerat den viktigaste faktorn när vi svenskar handlar. Som en tänkbar följd av klimatförändringar, experimenterar svenska bönder med grödor som inte anses vanliga att odla i Sverige. Gotländskt durumvete, odlad för pasta, finns redan att köpa. Hur skulle det vara om vi i Sverige också började storskalig odling av till exempel sötpotatis, quinoa och wasabi?
3. Bärbar mat
Vi tenderar att äta mer och mer när vi är ute på språng. Det gäller alltifrån olika typer av wraps till pizza och sushirullar. Att vi hellre intar lunchen ”on the go” kan bero på det rörliga, mer tillgängliga samhället vi lever i, och att det har blivit alltmer accepterat att äta oftare och i mindre portioner. Ytterligare exempel på det är den fortsatta snackstrenden.
4. Nya kreativa köttsubstitut
Nya matvanor bidrar till bredare perspektiv och kreativitet för det som till slut hamnar på våra tallrikar. Det gäller inte minst grönsaker. Konstant variation och en önskan om att ersätta köttet är en tydlig trend. Istället för kött väljer vi kassava, japansk sötpotatis, sjögräs och svamp.
5. Mer asiatiska smaker
Kan ost i teet vara något för dig? Eller har du redan börjat anamma trenden med Steamed Rice Rolls? I så fall är du något av en early-adopter! Japansk curry, kinesiska pannkakor (Bings) och det filippinska köket är nämligen riktigt på gång just nu.
6. Nötter på frammarsch
De senaste åren har både nötter och frön blivit riktigt poppis. Enligt den globala matforskningsorganisationen EAT-Lancets rapport ska vi femdubbla vårt intag av nötter fram till år 2050. Det innebär att nötter får spela en viktig huvudroll som snacks.
I ett tidigare blogginlägg berättade vi om hur 2019 års mattrender såg ut.
Läs hela trendrapporten från Food & Friends här.
***
För att vi människor ska kunna fungera behöver vi inte bara mat, vi behöver också stanna upp och pausa ibland. Det gör att vi skapar en bättre balans mellan aktivitet och återhämtning, en förutsättning för prestation. Vill du läsa mer om varför pauser under arbetsdagen är så viktiga? Ladda ner vår rapport!