Här får personalen välja sin egen chef

När IT-konsultbolaget Cygni startades 2006 var målet tydligt – Cygni skulle bli den bästa arbetsgivaren för konsulter. Ett tydligt fokus på personalen har visat sig vara ett vinnande koncept. Från start har personalomsättningen nästintill varit obefintlig och bolaget har de senaste åren utsetts till bästa arbetsplatsen både i Europa och Sverige. Företaget är dessutom ett av de snabbast växande i Sverige.

tommy-wassgren-porträtt

Vägarna till en välmående arbetsplats där medarbetare trivs och vill stanna är många och det finns många spännande företag som ligger i framkant. I det här blogginlägget tar vi en närmare titt på IT-konsultbolaget Cygni som verkar ha knäckt koden och hittat sitt framgångsrecept.
Great Place To Work utför varje år världens största arbetsplatsstudie och delar ut kvalitetsutmärkelse till de företag som når bäst resultat i mer än 50 länder över hela världen. Här har Cygni, som sysslar med systemutveckling I Stockholm, Göteborg och Östersund, märkt ut sig stort och kammat hem segern som Sveriges bästa arbetsplats i kategorin för medelstora företag 5 år i rad. Företaget har dessutom precis varit på den europeiska prisutdelningen i Aten och hämtat hem priset som Europas bästa arbetsplats för 4:e gången.
Vilka är då framgångsnycklarna?

Företaget utvecklas i den riktning som personalen vill

Som så många andra konsultbolag har Cygni en utmaning i att skapa och bibehålla den viktiga vi-känslan när de 130 medarbetarna ofta är utspridda på olika arbetsplatser. En annan utmaning för företaget är att locka till sig morgondagens stjärnor inom systemutveckling och tillgodose deras behov och krav.

Hur ser då företagets strategi ut? Företagets vice VD, Tommy Wassgren, talar om Cygni som en kulturstyrd arbetsplats. Kulturen är människorna och företaget styrs och utformas utifrån personalens önskemål.

– Vår grund bygger på att alla som var med och startade företaget och som därefter rekryterats har samma mindset kring hur man ska vara som konsult, hur man ska jobba med systemutveckling och hur vi vill driva bolaget. Vi pratar med personalen om ALLT.

Rent praktiskt sammankallas alla anställda till konsultmöten var tredje vecka där aktuella frågor diskuteras. I kombination med detta upplägg arrangeras två stora konferenser årligen där medarbetarna får vara med och bestämma vad nästa steg blir för företaget – allt från vilka kunder Cygni ska rikta in sig mot, till vilka teknikområden medarbetarna vill satsa på, till hur bolaget ska drivas framåt. Lägg till diverse frukostar, luncher, AWs och aktiviteter där fokus är att alla på företaget ska lära känna varandra.

Positiva effekter av mindre personalgrupper

Dessutom har företaget valt att satsa på mindre personalgrupper på omkring 10-15 personer. Detta för att respektive chef ska hinna att ha kontinuerlig kontakt med sin personal och fånga upp tankar och eventuella problem. Chefen har en tydlig serviceroll och alla medarbetare har en personlig utvecklingsplan som de själva tagit fram.

– Konsulterna får också välja sin chef, vem de passar bäst ihop med, utifrån de egna behoven. Och man ska kunna byta personalgrupp och chef. Målet är att alla chefer ska lära känna alla konsulter, säger Tommy Wassgren.

Bra villkor vid föräldraledighet, stora satsningar på kontinuerlig kompentensutveckling och stor påverkan att välja sina egna uppdrag är några andra konkreta saker i företagets koncept.

Att ta hand om och satsa på sina anställda tror Tommy Wassgren är en förutsättning för att nå framgång i dag och locka rätt kompetens. Här listar han några av alla aktiviteter som fått positivt gensvar.

5 uppskattade initiativ på Cygni

1. Barnpassning inför julen. Här hyrde företaget in barnpassning till kontoret så att föräldrarna kunde få chans att julshoppa i lugn oro. Ett 20-tal barn deltog i aktiviteter som innefattade allt från clowner till tv-spel till pyssel.

2. ”Vi sponsrar allt som är bra”. Alla idéer på aktiviteter som kommer från medarbetare beaktas och är idén bra så sponsrar företaget en del eller hela arrangemanget, det kan vara allt från bergsklättring, till paddling till vinprovningar till tävlingslopp.

3. Cygni-lunch. Vill två medarbetare lära känna varandra bättre, oberoende av var de jobbar, så får medarbetarna ta en lunch tillsammans och Cygni står för notan.

4. Tvåårigt talangprogram. Alla som kommer in i Cygni direkt från utbildning ingår i ett talangprogram som bland annat innefattar månadsträffar med andra talanger, med allt från kompetensutveckling, till kommunikation till tekniska bitar. Alla får också en individuell kompetensutvecklingsplan som man får lägga mycket tid på under sina två första år på företaget.

5. Lördhaxgodis. Helgevent där de anställda får tid att koda på kontoret. Cygni bjuder på mat och dryck. Barnen får gärna följa med.

Att ha ett tydligt fokus på personalen ligger helt rätt i tiden, där employer branding har blivit allt viktigare för företag för att locka rätt kompetens  – och få befintliga medarbetare att stanna länge. IT-konsultbolaget Cygni har från starten 2006 haft ett tydligt personalfokus, vilket visat sig vara ett vinnande koncept. Personalomsättningen är nästintill obefintlig och företaget har blivit utsett till Sveriges bästa arbetsplats 5 år i rad!

Författare:

Mer läsning

Hälsosamma resultat av Convini Challenge!

5 tips för ökad arbetsglädje

Så främjar ni hälsa på arbetsplatsen

JURA espressomaskin till företag