Därför är mikropauserna viktiga under arbetsdagen

Handen på hjärtat. Hur duktig är du på att ta dina mikropauser under arbetsdagen? Även om vi innerst inne inser hur viktiga de där små stunderna av återhämtning är för oss, så är pausen något många av oss tyvärr prioriterar bort, gång på gång.

Men faktumet kvarstår; vår hjärna behöver paus och återhämtning för att fungera optimalt.

Torbjörn Åkerstedt, professor emeritus vid Stressforskningsinstitutet i Stockholm, menar att vi människor bara kan koncentrera oss riktigt ordentligt under en kort period.

– Hjärnan har begränsad kapacitet, den är ganska enskalig på det viset. Det innebär i praktiken att den lätt blir trött på det den gör och behöver fokusera på något annat. Studier har visat att hjärnan redan efter 20 minuter tappar förmågan att förstå det du håller på med riktigt bra, säger han.

Torbjörn menar samtidigt att det är svårt att säga hur många pauser som behövs för att behålla produktiviteten eftersom det skiljer sig mycket från person till person och mellan olika yrken. Men han är övertygad om att pauserna gör oss mer produktiva.

– Utan pauser så kommer du att bli ineffektiv, det råder det ingen som helst tvekan om, säger han.

Korta promenader gör stor skillnad

Det forskas även mycket om hur fysisk aktivitet påverkar oss, hur motion påverkar hjärnan och hur det i sin tur hjälper oss att bli mer stresståliga.

Enligt en undersökning som publicerats i Scandinavian Journal of Medicine and Science in Sports kom forskarna fram till att personer som promenerade en halvtimme på lunchen tre gånger i veckan upplevde flera positiva effekter jämfört med de som inte promenerade. De kände sig mindre spända, mer entusiastiska och mer avslappnade. Framför allt så klarade de bättre av en hög arbetsbelastning än de som inte promenerade. Det krävs alltså inget svettigt träningspass för att få positiva effekter av fysisk aktivitet. 

Effekter av förmiddagspauser

Enligt en annan spännande forskningsrapport från Baylor University Hankamer School of Business finns ett samband mellan pauser och större jobbtillfredsställelse samt minskad känslomässig utmattning. Forskningen visade inget konkret samband mellan pauser och produktivitet. Däremot påverkades produktiviteten indirekt av konsekvenserna som följer med utebliven återhämtning i form av trötthet och sämre prestation.
Undersökningen visade även att personer som tog en paus redan på morgonen/förmiddagen kände mindre huvudvärk, mindre ansträngda ögon och mindre ryggvärk än de som inte tog en paus tidigt på dagen. 

Källa: Rapporten "Den effektiva pausen" (Convini)

***

Vill du läsa mer om pausens betydeIse i våra liv? I vår rapport "Den effektiva pausen" har vi samlat en rad spännande fakta kring hur vår hjärna fungerar och varför det är så viktigt att vi prioriterar paus och återhämtning. Ladda ner materialet gratis här!

Läs vår rapport: Den effektiva pausen