Urban Deli vill få fler att våga byta proteinkälla

Vegotrenden växer sig allt starkare och i samma takt dyker allt fler klimatsmarta alternativ upp på matmarknaden. Den stockholmsbaserade mat- och restaurangkedjan Urban Deli är en aktör som vill ligga i framkant och som jobbar aktivt för ett proteinskifte. I höstas lanserade kedjan en svensk baljväxtfärs som ersätter all köttfärs i deras populära färdiglagade lasagne och bolognese. Och det är bara början…

– Allt fler vill minska sin köttkonsumtion, äta hälsosamt, välja närodlat och samtidigt lägga minimalt med tid på matlagning. Genom att ta fram nya produkter på färdigmatssidan, vill vi göra det enklare för fler att våga sig på ett proteinskifte och välja svenskodlat och hälsosamma alternativ, sammanfattar Urban Delis marknadschef Sibel Wolff.

Sedan start har hållbarhets- och klimatfrågan varit ständigt aktuell hos Urban Deli och proteinskiftet har en självklar del i det arbetet.

– Frågan är superviktig. Vi vill vara relevanta för våra kunder och utveckla vårt erbjudande i enlighet med kundernas förväntningar och marknadens utveckling. Det innebär att vi vill vara drivande vad gäller hållbarhet och hälsa, dock utan att vara exkluderande. Proteinskifte innebär inte att alla ska sluta äta kött, utan att det måste finnas bra substitut för de som vill minska sin köttkonsumtion, för miljöns och hälsans skulle. Då behövs utveckling av nya proteinkällor och av ny god och inspirerande mat.

Spännande produkt på flera sätt

Just köttfärs är en väldigt vanlig ingrediens i svenska hem, så att hitta ett bra substitut till köttfärs kändes relevant.

– Baljväxtfärsen är spännande ur olika perspektiv. Dels är det resultatet av produktutveckling av provodling av baljväxtsorter på Torsåker gård tre mil norr om Stockholm, av Axfoundation. Dels är råvarorna svenska, klimatsmarta och innehåller minst lika mycket näring som köttfärs. Baljväxtfärsen innehåller mer kostfiber än kött och har dessutom ett lågt GI. Färsen är dessutom helt fri från soja till skillnad från majoriteten av andra köttsubstitut som säljs i handeln idag, säger Sibel Wolff.

Är baljväxtfärsen den största satsningen ni gjort när det handlar om klimatpåverkan?

– Affärsidén med Urban Deli – att ha en butik och saluhall i kombination med en restaurang är i grunden kanske det största. Vi har ett internt kretslopp där våra avdelningar samarbetar för att minska matsvinnet. Ett annat initiativ med proteinskifte är vår Juicy Vegan Burger som vi lanserade i restaurangerna förra året som ett blödande veganskt alternativ till kött. Den produkten finns nu under Garant-varumärket och i frysdiskarna i handeln.

Kan du nämna fler exempel på hur ni jobbar klimatsmart?

– Vi har helt slutat med plastpåsar i våra butiker, vi säljer inte flygtransporterat frukt och grönt, vi har lanserat ett brödöl gjort på bröd som skulle ha kastats, ett citrusöl på överblivna citrusfrukter och så vidare. Vi jobbar ständigt med dessa frågor och tycker att det är riktigt kul när vi får till konkreta produkter ute i butiken eller restaurangen och när vi får så positiv respons från våra kunder.

Storsäljare hos Convini

Samtidigt utvecklar Urban Deli fler och fler veganska och vegetariska rätter. Även fler rätter med baljväxtfärsen är på gång.

– Vi provlagar idag olika rätter med baljväxtfärsen och hoppas på att kunna lansera något nytt i vår, säger Sibel Wolff.

Urban Delis rätter finns idag i Convinis sortiment i Stockholm. Rätterna är omåttligt populära och finns i en rad variationer, både kött- och vegorätter samt sallader. Även bolognesen med baljväxtfärsen hittas i Convinis sortiment.

Vill du veta mer om Urban Deli? Läs mer här!

Författare:

Mer läsning

Hälsosamma resultat av Convini Challenge!

Stort tack till er som tyckt till om Convini!

Convini fortsätter satsa på prisvärda jobbluncher

JURA espressomaskin till företag