Framtidens kaffemaskin är uppkopplad och för att möta den växande efterfrågan har Convini storsatsat på en unik nätverksuppkoppling som ger kunderna bästa tänkbara kaffeupplevelse. Målet är att inom några år kunna erbjuda en 100 % uppkopplad maskinpark.
Redan idag är majoriteten av Convinis kaffemaskiner som levereras ut till kunderna uppkopplade med samma uppkopplingsteknik som används till företaget populära mat på jobbet-koncept. Med ett eget system kan vi säkerställa kvalité och effektivitet hela vägen. Det betyder också att alla våra kunder kan ta del av lösningen utan något krav på lokal anpassning eller eget nätverk.
Skräddarsydd smakupplevelse
Den nya tekniken medför en rad andra spännande möjligheter och fördelar för användarna. Vi kan till exempel på ett helt nytt och snabbare sätt skräddarsy kafferecept utefter kundernas önskemål.
– I praktiken innebär det att en kund som hör av sig med feedback och önskemål kan få alla sina maskiner uppdaterade inom några minuter och det utan att en tekniker ens behöver åka ut. Blixtsnabb kundservice helt enkelt, berättar Convinis försäljningschef Niclas Dorfh.
Del av intranätet
Tack vare uppkopplingen får även kaffemaskinens bildskärm få ett helt nytt användningsområde. Genom att kunden med eget inlogg kan uppdatera skärmen – kan den på ett enkelt sätt bli en del den interna kommunikationen på kontoret. Här kan både stillbilder och rörligt material laddas upp och visas.
– Våra kunder väljer ofta att lyfta månadens medarbetare, företagets värdeord, interna händelser, nya medarbetare, företagsfilmer, nya reklamslogans, påminnelser om nästa månadsmöte etcetera. I princip alla tar ju en paus vid kaffemaskinen varje dag så kommunikationen som finns där får väldigt bra synlighet, konstaterar Niclas Dorfh.
Många väljer också att variera sig. I lobbyn där kunder och andra affärskontakter passerar kan det till exempel vara passande att lyfta fram företagets värdeord och verksamhet, medan det i personalrummet kan vara den interna kommunikationen som får ta plats.
Effektivare service
Även servicen av maskinerna blir enklare och snabbare. Om vår maskin i realtid kan meddela oss hur den mår och vad den behöver så kommer vi att kunna förhindra fel innan felet ens har uppstått.
– Vi tycker att det är vårt ansvar att driva utvecklingen framåt. Uppkopplingen har öppnat en ännu starkare kanal mellan oss och våra kunder men också mellan våra kunder och deras medarbetare. Vi har nu ett uttalat mål att bli 100 % uppkopplade, säger Niclas Dorfh.