30% av all frukt som odlas slängs och når inte fram till konsumenten. Matsvinnet är stort. Då är det inspirerande med aktörer som tar tag i det genom att ta fram en dryck gjord på svinnet. Nu lanseras Clean Rscued, en funktionsdryck som är gjord på räddade äpplen! Bakom den nya drycken hittar du Rscued, som räddar frukt och grönt och Clean Drink, företaget som drivs av att ta fram hållbara funktionsdrycker från Norden.
Vi har pratat med Sebastian Kvissberg, vd och grundare på Clean Drink och Truls Christenson, frukträddare och medgrundare till Rscued för att få veta mer om storyn bakom Clean Rscued.
Hur kom ni på idén till Clean Rscued? Vem tog första kontakten?
− Det var ödet! Jag och min bror Hugo, som startade Clean Drink tillsammans, träffade av en slump Johan, en av delägarna till Rscued, bland alla människor vid baren på en årlig leverantörsträff. Det sa klick direkt! Vi berättade om vår resa bakom Clean Drink, hur vi mot alla odds lyckats fightas med drakarna inom en så konkurrensutsatt bransch. Vi fick lära oss mer om Rscued och deras affärsidé med att göra juice på räddad frukt. Redan dagen efter började vi laborera på en produkt tillsammans, säger Sebastian Kvissberg.
− Ja, magi uppstod. Vi gillade att Clean Drink tillverkar alla sina produkter i Norden, att de fokuserar på grym smak och är måna om moder jord. Vi gick igång extra på att de har en fabrik som går på sol- och vattenkraft. Tillsammans tog vi fram en funktionsdryck gjord på räddade äpplen. Och nu är den här, säger Truls Christenson.
Hur har det varit att ta fram den nya drycken?
− Vi identifierade ett problem på marknaden: matsvinn. Vi tog fram en lösning där vi tar tillvara på resurser som annars skulle gå till spillo. Vi på Clean Drink jobbar hårt med hållbarhet i alla led och vår vision är att vara det mest hållbara varumärket inom funktion- och energidryck. Clean Rscued ligger oss därför extra varmt om hjärtat och är något jag personligen är enormt stolt över, säger Sebastian Kvissberg.
− Det har varit en kul och lärorik process. Jag som är juicenörd, har fått insikt i en helt ny bransch. Det har underlättat att vi redan från början hade en tydlig gemensam bild av vad vi ville skapa. Det känns spännande att få kliva in och skruva upp hållbarhetsprofileringen i hyllan med funktionsdrycker, säger Truls Christenson.
Hur har ni jobbat fram smaken?
− Det har varit en lång process där vi experimenterat mycket för att få fram en tydlig och god smak. Vi landade i att utgå från äpplen som har en fantastisk smak och ger både fyllighet och sötma till drycken, säger Sebastian Kvissberg.
− Clean Rscued består av räddade äpplen, som kan skilja sig i smak och färg. Vilken sorts äpplen som används kan variera en del beroende på säsong och tillgång, säger Truls Christenson.
Och designen på drycken?
− Vi har valt att profilera oss med Street art som vi ser som en grym konstform som börjat ta sin plats ordentligt både i konstvärlden och i företagskommunikationen. Orangutangen på burken har vi tagit fram inhouse. Ursprungsmålningen har vi upphängd på väggen här på kontoret, säger Sebastian Kvissberg.
− Vi är så stolta över designen, det blev en snygg fusion på bådas varumärken, säger Truls Christenson.
Vad tror du – kommer Clean Rscued bli poppis?
− Det är jag övertygad om! Inför lanseringen har vi delat ut helt anonyma burkar för att få folk att testa med öppet sinne och reaktionerna vi fått har varit otroligt positiva. Smaken sitter och vi har fått höra att detta är det bästa vi gjort. Man kan ju även konsumera drycken med gott samvete då man bidrar till att rädda frukt och minska på matsvinnet. Man konsumerar hållbart helt enkelt. Sist men inte minst så innehåller en burk endast 16 kalorier, det är unikt med så lågt kaloriinnehåll när man gör en dryck med riktig frukt, säger Sebastian Kvissberg.
Varför vill ni finnas med i Convinis sortiment?
− Vi vill att det ska vara lätt att göra bra val och Convinis oslagbara lösning med kylar på kontoret ger fantastiska förutsättningar för konsumenter att få extra energi under jobbdagen. Convini ligger i framkant vad gäller helhetslösningar för mat och dryck och jag älskar allt ifrån idé till genomförande och professionaliteten. Vi är även insatta i Convinis historia och den är en stor inspiration för mig och min bror – likt vår egen resa var det familjeföretag som startade från ingenting och gjorde någonting stort, säger Sebastian Kvissberg.
− Convini är ett snabbfotat och kul bolag med en briljant affärsidé. Dessutom har ni örat mot rälsen och fångar snabbt upp nyheter, säger Truls Christenson.
***
Clean Drink och Rscued är några av många varumärken som du hittar i Convinis butiker. Är du nyfiken på vår matlösning för företag? Läs gärna mer via länken nedan.