Bosphorus klassiker gör succé hos Convini

Du har väl inte missat att Bosphorus näringsrika och klassiska wraps numera finns i Convinis butiker? Wrapsen, som finns i smakerna kyckling, halloumi, ceasar och vegan, har på bara en månad klättrat högt på försäljningslistan och blivit en storfavorit bland våra lättare luncher.

Vi ställde några frågor till Yasemin Öztenar, marknadsansvarig på Bosphorus, om det spännande matkonceptet som funnits i hela 17 år.

Grattis, Bosphorus har blivit månadens raket hos oss på Convini, hur känns det?
– Stort tack! Vi är jätteglada att vår mat är en del av näringsrika måltidserbjudanden på arbetsplatser och att den uppskattas av kunderna.

Vi blir nyfikna på ert namn, vad är Bosphorus?

– Vad kul att ni frågar om just det. Ursprungligen kommer namnet från sundet i gamla Konstantinopel som delar två världsdelar, Europa och Asien. Jag brukar säga att Bosphorus bokstavligt talat är en bro mellan mat och kultur. Mellan människa och människa, det är i dessa möten som vi finner vår matinspiration. Vi har varit med länge i branschen, det är hela 17 år sedan vår första färdiga matlåda under namnet Bosphorus kom ut i butik. Då var det få som visste vad finkornig bulgur, handrullade vinbladsdolmar och meze var. Sedan dess har vi alltid varit sanna mot oss själva och vad som gjorde att vi skapade den där första lådan. Så på frågan vad vi är idag kan jag ärligt säga att Bosphorus Matkluster är så mycket mer än ett svårt namn att uttala. Det är en stor familj, ett tak över ett variationsrikt sortiment av kylda färdigmatsrätter, alla unika och skapade med hjärta.

Vad kännetecknar era wraps?

– Vi vill att vår mat ska spegla de behov och förväntningar vi själva har på kvalitativ och näringsrik färsk färdigmat. All vår mat tillagas från grunden utifrån färska ingredienser utan några tillsatta konserveringsämnen. Vi brukar säga att våra rätter är en kombination av traditionella medelhavsrecept, storstadspulsen och riktigt fina råvaror. Våra wraps är exempelvis kända för att vara smakrika, mättande och ett hälsosamt alternativ i en annars ganska så stressfylld vardag.

Var kommer köttet ifrån?

– Vårt sortiment består till största del av lakto-ovo, vegetariska eller helt växtbaserade rätter. Vi har inte många produkter som innehåller kött, men de få maträtter som gör det innehåller enbart kött och kyckling från svenska gårdar.

Hur tänker ni kring hållbarhet och miljö?
– Ofta blir hållbarhetsfrågor abstrakta och snarare en åtgärd än en värdegrund. Vi vet att hållbarhet är ett långsiktigt agerande och att det inom livsmedelsindustrin innebär mer transparens mellan företag, staten och andra aktörer för att vi tillsammans ska kunna göra dessa livsviktiga val. Vi skulle kunna rabbla upp den policy vi omsorgsfullt arbetat fram och de medvetna val vi jobbar och strävar efter i allt från produktion, råvaruursprung, socialt ansvar och mångfaldsarbete till logistik och hur vi tänker kring val av förpackningsmaterial. I slutändan är det livsmedel vi arbetar med och det är helt enkelt livsviktiga frågor som ständigt gör oss medvetna över vårt ansvar i en värld som står inför förändring. Ur det perspektivet handlar det inte längre om god smak och kvalitet. Vi reflekterar ständigt över hur vi ska göra verklighet av vår värdegrund. Vad är hunger och lunchbehovet i jämförelse med matsvinn och slöseri av resurser? Det är här vårt hållbarhetstänk ligger just nu och det vi arbetar för.

Läs mer om Bosphorus Matkluster här

Nyfiken på Convinis populära matlösning? Läs mer om vårt erbjudande här! 

Författare:

Mer läsning

Hälsosamma resultat av Convini Challenge!

Stort tack till er som tyckt till om Convini!

Convini fortsätter satsa på prisvärda jobbluncher

JURA espressomaskin till företag