Det är tyvärr ganska vanligt att medarbetare är missnöjda med saker och ting på jobbet. Det kan handla om allt från kontorsmaterial som saknas till att kaffet i fikarummet inte är till belåtenhet. När en situation uppstår är det lätt att det börjar muttras i korridorerna vilket i sin tur påverkar stämningen negativt.
Om du är kontorsansvarig på din arbetsplats är det viktigt att skilja på missnöje och kritik – att vissa inte gillar kaffet är inte personligt riktat mot dig. Men för att du ska kunna göra något åt saken är det viktigt att informationen når dig snabbt.
Här ger vi dig fyra praktiska tips för att hantera missnöje på jobbet.
1. Uppmana till en öppen dialog
Var inte rädd för att uppmana dina kollegor att vara ärliga och öppna och komma till dig om det är något de är inte är nöjda med. Om ingen flaggar sitt missnöje blir det omöjligt för dig att hitta en lösning. Här är det även bra att upprätta en rutin så att alla vet hur de ska gå tillväga om missnöje uppstår. Skicka ett mejl till alla på kontoret, skriv en notis på intranätet eller informera på annat vis om att du gärna tar emot önskemål och förbättringsförslag. På så vis blir det enklare för dig att göra ett bra jobb.
2. Ha regelbundna avstämningar med din chef
Självklart är det lite beroende på hur er organisation är uppbyggd, men försök att ha regelbundna avstämningar med din chef. Vid dessa tillfällen kan ni ha som en stående punkt att tillsammans titta på eventuella klagomål som kommit in och ta beslut om hur ni går vidare.
3. Gör medarbetarundersökningar
Ett bra tips för att ta tempen på ert företag är att genomföra regelbundna, mindre, medarbetarundersökningar. Det går idag snabbt att skapa enkäter online och skicka ut. Dessa formulär behöver bara innehålla några korta frågor för att fånga upp vad medarbetarna är nöjda och mindre nöjda med. Enkätsvaren ger en tydlig bild av vad du ska försöka ändra på, men ger även ett bra underlag inför framtida klagomål. Då kan du med rak rygg säga att majoriteten av alla anställda har valt att ha det på ett visst sätt.
4. Minska missnöjet med kaffet
Vi svenskar dricker näst mest kaffe i världen, vilket troligtvis är den främsta anledningen till att vi är så måna om att ha tillgång till riktigt gott kaffe på kontoret. Kaffet på jobbet är ofta ett hett samtalsämne. Gott kaffe är så pass viktigt att en arbetsgivare som satsar det lilla extra kommer att upplevas som mer engagerad och mån om sin personal. Därför bör du alltid satsa på att ha en kaffeleverantör som verkligen kan sitt jobb, som är flexibel och som engagerar sig i era behov.
För att så många som möjligt ska bli nöjda, är det också smart att involvera dina kollegor när det är dags att välja kaffeleverantör. Be om en kaffeprovning tillsammans med leverantören och låt dina kollegor vara med och tycka till. Att involvera fler, minskar risken för missnöje.
***
Att hantera missnöjda kollegor är bara en av många utmaningar som du i rollen som kontorsansvarig möter i din jobbvardag. I vår nya guide “Smidigare arbetsdagar med bättre flyt” har vi pratat med personer med lång erfarenhet av kontorsansvar som ger sina bästa tips om hur de löser vanliga utmaningar på jobbet. Ladda ner materialet gratis här!