Ladda energi – satsa på midireloads

Sömn och återhämtning är två livsviktiga komponenter för att klara av en vanlig arbetsdag. I det här blogginlägget ger vi fyra handfasta tips på vad du kan göra när det är dags att fylla på energireservoaren.

Att vi människor är i starkt behov av återhämtning mellan varven kommer knappast som någon överraskning. Ibland kan det gå så långt som att vi blir sjukskrivna kopplat till stress. För att undvika att det ska gå så långt som till en sjukskrivning är det bra att tänka på förebyggande åtgärder, till exempel att hitta tillfällen för återhämtning i vardagen, menar arbetshälsoexperten Helena Jahncke.

Mentalisten och författaren Henrik Fexeus och hälsojournalisten Catharina Enblads bok Reload – så blir du återhämtningssmart är proppfylld med enkla, konkreta tips och övningar på hur vi kan förebygga stress.

Enligt författarna likställs ”reload”-begreppet med återhämtning, och istället omfattar både fysisk och mental återhämtning. Den mentala återhämtningen kan vara extra svår att prioritera för många. Här kan du bli inspirerad genom en snabblektion i smart återhämtning i fyra steg.

Vi har samlat ett antal övningar, så kallade ”midireloads”, aktiviteter för återhämtning som passar när du har lite mer tid än bara en fikarast. Midireloads tar alltifrån 10–45 minuter.

Planera in din återhämtning

Att kolla in kalendern för att frigöra tid för återhämtning kan vara en god idé. Till exempel är det inte alls dumt att börja prioritera sina aktiviteter. Har du hört talas om begreppet FOMO, fear of missing out? En nästintill ångestliknande känsla som infinner sig i kroppen hos människor som upplever att de går miste om spännande saker som händer och de inte själva har möjlighet att delta. Det är lätt att själv drabbas av FOMO emellanåt. Men i själva verket kan det vara nog så viktigt och tillfredsställande att lära sig att tacka nej till överflödiga aktiviteter. Till exempel menar Helena Jahncke att många människor tenderar att lägga till fler och fler aktiviteter och måsten i vardagen, istället för att fokusera på återhämtning.

Promenera

Varför inte inleda din energiboost med en enkel promenad? Att promenera ger flera positiva effekter. Alltifrån att du kickar igång kroppens endorfiner till att du bygger upp leder och muskler och minskar skaderisken. Under vinterhalvåret har vi dessutom ett starkare behov att vistas utomhus. Det finns väl inget som är så skönt som att bryta av en mötestung dag genom att gå ut och andas frisk luft – och låta solens strålar möta ansiktet? Om du är morgonpigg kan det vara skönt med en promenad till jobbet. Annars fungerar en lunchpromenad eller att promenera hem från jobbet lika bra.

Fokusera på lustfylld träning – hela tiden!

Fler och fler svenskar ägnar sig åt träning på fritiden. Tre av fyra kvinnor tränar på fritiden. Det visar en undersökning från SCB. Men hur ser vi på träning och på vilket sätt tränar vi? Beroende på både den syn vi har på träning och hur vi sedan tränar, påverkar vår återhämtning. För att få ut maximalt av din träning behöver du ha en sund inställning till den, det ska vara kul att träna! Att jämföra sig med andra gör varken gott för dig eller din träning.

Boka in en massage

Kroppen och musklerna blir glada av massage. Men det är inte de enda fördelarna. Flera studier visar på att massage och beröring också har verkan på det inre välmåendet. Förutom att du får minskade nivåer av stresshormoner gör massage även att du får en långsammare hjärtrytm, mindre ansträngd andning och ett lägre blodtryck. Många upplever ett lugn och ett bättre mentalt välmående, helt enkelt. Beröring sätter igång processer i vår hjärna som är starkt kopplade till vårt belöningscentrum. Många människor uppfattar en mjuk beröring som behaglig, tröstande och lugnande.

Alla aktiviteter som skapar ett inre välbefinnande och som känns meningsfulla kan bidra till en ”förhöjd nivå av ditt lugn- och ro-hormon, oxytocin, vilket i sin tur ger dig superbra reload” menar författarna.

Söker du ännu mer inspiration? Helena Jahncke delar med sig av sina återhämtningstips här.

Här kan du köpa boken Reload: så blir du återhämtningssmart.

***

Vill du läsa mer om pausens betydeIse i våra liv? I vår rapport "Den effektiva pausen" har vi samlat en rad spännande fakta kring hur vår hjärna fungerar och varför det är så viktigt att vi prioriterar paus och återhämtning. Ladda ner materialet gratis här!

Läs vår rapport: Den effektiva pausen