Tips! Så kan du återhämta dig

Sätt strålkastarljuset på återhämtning för att få mer välmående medarbetare. Det är en grundsten menar forskaren och arbetshälsoexperten Helena Jahncke. Vi har samlat ihop Helenas bästa återhämtningstips som du och dina medarbetare kan börja diskutera på arbetsplatsen.

1. Fundera på återhämtningsbehovet

Till att börja med är det viktigt att veta vad du eller dina medarbetare ska återhämta er ifrån. Titta först och främst på vad som har orsakat ditt återhämtningsbehov. Handlar det om mentala, fysiska eller känslomässiga belastningar?

2. Skapa goda vanor

Kontinuerlig återhämtning är bra. Det räcker inte med enstaka, sporadiska pauser, utan här behövs rutiner. Kom ihåg att vissa miljöer främjar återhämtning mer än andra, det kan till exempel vara tillfällen där du känner att du för en stund kan koppla bort dina arbetsuppgifter helt och hållet. Börja med de små förändringarna som är lätta att genomföra.

3. Tänk på variation

Återhämtning handlar inte bara om pauser. Det handlar om att skapa variation mellan olika belastningar. Därför är det viktigt att undersöka om det går att variera olika typer av aktiviteter under dagen och kanske fördela ut vissa arbetsuppgifter under veckan som skapar bättre återhämtningsmöjligheter.

4. Kommunicera mera

Diskutera och försök skapa en kultur på arbetsplatsen som uppmuntrar återhämtning och att ta hand om sig själv. Att kommunicera behovet av återhämtning med arbetsgivaren och kollegorna är viktigt eftersom ingen är tankeläsare. Som chef är det också viktigt att själv vara en förebild.

5. Kom ihåg sömnen

En god sömnhygien är a och o. Kroppen behöver återhämta sig och bearbeta alla intryck vi utsätts för under dagen. Är du ordentligt utvilad är sannolikheten större att du klarar av stress och påfrestningar. Dessutom kan sömnen göra att du håller dig frisk.experten-borja-fokusera-pa-aterhamtning-helena-jahncke-1

I blogginlägget "Experten: Börja fokusera på återhämtning" kan du läsa mer om vad forskningen säger om stress och återhämtning.

Källa: Helena Jahncke, docent i arbetshälsovetenskap och forskare vid Högskolan i Gävle.

***

Vill du läsa mer om pausens betydeIse i våra liv? I vår rapport "Den effektiva pausen" har vi samlat en rad spännande fakta kring hur vår hjärna fungerar och varför det är så viktigt att vi prioriterar paus och återhämtning. Ladda ner materialet gratis här!

New Call-to-action