Pausa utomhus! Extra viktigt under höst och vinter

Hoppa inte över lunchpromenaden även om det börjar bli kallt och trist ute. När vi nu går in i den mörkaste årstiden blir det ännu viktigare att vi boostar oss med naturligt ljus under våra arbetsdagar. Rätt ljus gör oss inte bara piggare och mer effektiva - det bidrar också till att vi sover bättre om natten. 

Kopplingen mellan ljus, hälsa och sömn har länge varit ett tämligen outforskat område, men de senaste åren har det spännande ämnet fått ett allt större spelrum. I fjol tilldelades exempelvis amerikanerna Jeffrey C. Hall, Michael Rosbash och Michael W. Young Nobelpriset i fysiologi för upptäckten av de molekylära mekanismer som styr vår dygnsrytm. 

Ladda gärna ner vår rapport: Den effektiva pausen

Just när det kommer till vår dygnsrytm är vårt dagliga ljusintag viktigt. Här talar forskarna om två typer av ljus. Dels det dynamiska ljuset som vi får utomhus och som varierar under dagen mellan varma och kalla toner. Dels det statiska ljuset, det vill säga ljuset vi får från belysning inomhus som oftast har ett fast läge och inte varieras.

En hel dag utan dagsljus

Eftersom dagarna naturligt blir kortare under vinterhalvåret så får vi automatiskt mindre ljus. Det är heller inte helt ovanligt att vi har dagar när vi i princip inte får något naturligt dagsljus alls. Det är mörkt när vi går till jobbet, vi lunchar vid datorn och så hinner det bli mörkt igen innan vi hinner hemåt. När vi sedan kommer hem kryper vi gärna ner i soffan, släcker ner och kollar på våra mobiler och ipads tills det är dags att sova.

Får vi människor för lite eller felaktigt ljus så visar forskning att vi känner oss tröttare, har svårare att koncentrera oss, får sämre synergonomi och hållning och att vår dygnsrytm blir rubbad, vilket i sin tur kan leda till sömnsvårigheter. I en undersökning som Stressforskningsinstitutet står bakom uppgav hela 50 procent av de tillfrågade att de känner sig mer trötta, har sämre humör och större brist på energi under hösten och vintern.

- Vi är byggda för att vara utomhus och i rörelse, men gör precis tvärtom, sitter stilla inomhus hela dagen. Och så undrar vi varför vi känner oss trötta och energilösa, säger Jessica Wahlberg, som hjälper företag med individuell belysning på företaget Luctra.

Ett företag har mycket att vinna på att satsa på bra belysning och att uppmuntra sina medarbetare att försöka komma ut i alla fall någon gång under dagen. Varför inte ta med förmiddagskaffet i handen och gå en sväng runt kvarteret, satsa på promenadmöten eller ta en promenad eller löprunda på lunchen.

Kallt ljus gör oss piggare

När vi får rätt ljusdos ökar vår förmåga att prestera direkt, vi får bättre synergonomi och stabiliserar vår dygnsrytm. Extra bra är att boosta med dynamiskt ljus på förmiddagarna. Det kalla ljuset, som är som allra bäst utomhus någonstans mellan klockan 8-12, trycker nämligen ner melatoninet i kroppen, vilket är hormonet som gör oss trötta. Fyller vi på med mycket kallt ljus i början av dagen får vi en energiboost samtidigt som vi har lättare att somna på kvällen. 

Tips! Undvik att sitta med mobilen timmarna innan du ska sova. Från mobilerna strömmar det nämligen kallt ljus som triggar i gång hjärnan och får oss att tro att vi ska vara pigga och vakna när vi egentligen ska varva ner.

Företag har en lång väg kvar

Det statiska ljuset som vi får av inomhusbelysningen under arbetsdagen räcker oftast inte till för att täcka våra behov. Dels är det individuellt vilket ljus vi behöver, dels är ljus och belysning inte ett prioriterat område på många företag.

- Jag kan känna väldig frustration när jag kommer in på ett helt nygjort fint kontor, där väggarna är mörka, taket är mörkt och bra belysning saknas. I den miljön förväntas medarbetare sitta och jobba. I dag är det mycket fokus på design men funktionen tappar man på vägen, konstaterar Jessica Wahlberg.

Sammanfattning

Att prioritera att kontinuerligt ta pauser under dagen är viktigt för att vi ska fungera optimalt på jobbet. Under vinterhalvåret är det också extra bra att vi tar oss ut under pauserna och får naturligt dagsljus. Vanliga konsekvenser av för lite eller felaktigt ljus är att vi känner oss tröttare, har svårare att koncentrera oss, får dålig synergonomi och hållning och att vår dygnsrytm rubbas vilket i sin tur kan leda till sömnsvårigheter. 

Vill du läsa mer om hur viktigt det är för oss att pausa under våra arbetsdagar? Ladda ner vår rapport helt gratis!

Läs vår rapport - Den effektiva pausen