Öka gemenskapen med en trivselgrupp på jobbet

Att ett företag på olika sätt främjar gemenskapen bland sina medarbetare är idag en viktig faktor för att anses vara en attraktiv arbetsgivare. Att sätta ihop en trivselgrupp som ansvarar för att kontinuerligt samla kollegor till gemensamma aktiviteter är ett bra verktyg som ofta får väldigt bra gensvar.

Vi på Convini är ett av många företag som har satsat på att ha en trivselgrupp och i det här blogginlägget vill vi inspirera och berätta mer om hur vi jobbar i vårt gäng.
Vår trivselgrupp har varit aktiv i snart två år och har under den tiden arrangerat en rad härliga happenings som alla anställda bjuds in till.  Bredden bland aktiviteter har varit stor. Vid sidan av traditionella AW:s och frukostar, har gänget bland annat arrangerat bouleturneringar, klätterkurser, hinderbanor, racketlonutmaningar och grilluncher. Ett annan uppskattat inslag har varit de PT-ledda onsdagsträningarna som genomförts under vår och höst. Gruppen håller också i planeringen av årets två största fester –  det årliga julbordet och sommarfesten.

I samband med att trivselgruppen skulle startas fick alla på företaget möjlighet att anmäla sitt intresse. Fokus skulle ligga på att öka trivseln, sammanhållningen och den familjära vi-känslan som Convini står för. Ambitionen var också att åtminstone en person från varje avdelning skulle finnas representerade i gruppen för att alla skulle känna sig delaktiga och få möjlighet att komma till tals. I övrigt fick gruppen fria händer att sätta agendan utifrån en årsbudget.

Ansvaret delas i gruppen

Trivselgruppen, som har bestått av ett 10-tal personer, träffas regelbundet och bollar idéer och planerar för kommande events. Målet är att försöka få till någon form av aktivitet en gång i månaden. Ansvaret för bokning och genomförande delas upp mellan gruppmedlemmarna och arbetet sker under arbetstid.
Camilla Nygren, som är eventansvarig på Convini, har sedan starten engagerat sig i trivselgruppen och varit den som haft budgetansvar och sammankallat till möten. Hon är mycket positiv till initiativet och såg den nya gruppen som ett roligt avbrott i sina vanliga arbetsuppgifter och som ett sätt få vara med och bidra till en bra stämning. En annan fördel med att vara delaktig är också att man lär känna kollegor över avdelningsgränserna.

Bra med variation

Den största utmaningen för trivselgruppen är inte helt oväntat att hitta aktiviteter som tilltalar alla. I det arbetet har det varit extra viktigt att gruppen just består av människor från olika avdelningar så att alla känner att de har möjlighet att påverka.

För ett så pass stort företag som Convini där medarbetarna dessutom jobbar olika tider och ofta jobbar utanför kontoret på dagarna, har det också varit viktigt att försöka hitta aktiviteter som inte alltid tar tid från övrig fritid. Ett bra exempel på det, som gruppen genomförde i våras, är idéen om”fredagskassen”. Det utmynnade i att alla anställda i slutet av veckan fick komma förbi och hämta en kasse som trivselgänget fyllt med godsaker inför fredagsmyset.

– Mycket i det här arbetet handlar om att alla ska känna sig uppskattade och sedda, och det behöver inte alltid ta tid i anspråk. Fredagskassen blev jätteuppskattad, särskilt av dem som har barn, berättar Camilla.

Sammanfattning

Att i det lilla och stora visa uppskattning för sin personal är viktigt på många plan – och här kan en dedikerad trivselgrupp göra stor nytta. Vi på Convini är ett av många företag som har valt att satsa på att ha en trivselgrupp som ansvarar för att kontinuerligt arrangera olika happenings för de anställda på företaget. Vi ser gruppen som en viktig del i skapandet av den välmående arbetsplatsen. Kanske det kan vara något för din arbetsplats att prova?

Författare:

Mer läsning

Hälsosamma resultat av Convini Challenge!

5 tips för ökad arbetsglädje

Så främjar ni hälsa på arbetsplatsen

JURA espressomaskin till företag