Wow, vilka hälsoeffekter! Därför ska du äta nötter ofta

Vi behöver alla fylla på med energi under våra arbetsdagar för att fungera optimalt. Nötter i olika blandningar har de senaste åren fått stort genomslag, och vi äter dem gärna som snacks eller mellanmål på jobbet. Med tanke på alla positiva effekter de för med sig är det inte konstigt. 
- Nötter är bland det nyttigaste du kan äta, konstaterar näringsfysiologen Fredrik Paulún, som är väldigt positiv till utvecklingen på marknaden.

Nötter är generellt väldigt näringsrika och perfekta att ha tillgängliga som snacks på jobbet. Tänk till exempel att en liten valnöt rymmer alla de ingredienser som kan få ett stort valnötsträd att växa och att vi, när vi äter den, får i oss samma ämnen. 

Fredrikpaulunportratt

- Nötter innehåller vitaminer, mineraler, proteiner, nyttiga fetter och mycket antioxidanter som skyddar nötterna från att bli dåliga. De när och berikar oss på många sätt, säger Fredrik Paulún.

Vilken paustyp är dina medarbetare? Gör vårt test!

Trots att nötter har ett högt energiinnehåll bidrar de till att vi lättare håller vikten. Forskning visar att de även minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar.
Redan 2012 gick Nordiska näringsrekommendationer ut med att vi bör öka vår konsumtion av nötter och fröer för att få mer hälsosamma matvanor och minska risken för kroniska sjukdomar. I dag rekommenderar Livsmedelsverket att vi ska äta ett par matskedar av nötter och frön varje dag.

- När det gäller nötter är det bra att variera och att äta kanske tre olika sorter varje dag, alla har sina unika egenskaper, säger Fredrik Paulún.

Här är några exempel på nötter och dess effekter:

Paranöt - Rik på selen, ett par om dagen täcker hela selenbehovet. Paranöten innehåller mycket antioxidanter och är väldokumenterat bra för hälsan.

Hasselnöt - Rik på krom som hanterar vårt blodsocker.

Mandel - Rik på E-vitamin och antioxidanter och skyddar våra celler från att härskna.

Valnöt - Rik på omega 3 som är bra för hjärta och hjärna och dämpar inflammationer.

Pistagenöt - Rik på proteiner och mättar bra. Perfekt för veganer.

Pekannöt - Rik på antioxidanter generellt.

Tips! Förutom att äta nötter hela, som mellis eller snacks finns en rad andra användningsområden. Du kan hacka nötterna och ha dem i filen eller gröten på morgonen eller varför inte strö dem över salladen. Du kan även baka och göra smör med dem och boosta din müsli.

Enkelt att ha med i väskan

De senaste årens uppsving har gjort att det idag finns en rad olika varianter av nötter på marknaden - de kan till exempel vara naturliga, rostade, saltade och chokladdoppade. Men är alla nyttiga?
Enligt Fredrik Paulún är alla nötter, bortsett från dem som uppenbart kan räknas som godis, ett bra alternativ till mellanmål och snacks.

- De innehåller samma näring och samma goda egenskaper. Det är jättekul att nötter har fått ett sådant uppsving. När jag började prata om nötters påverkan för många år sedan, fanns det knappt några att köpa i affärerna. En fördel är dessutom att de är så enkla att ha med sig, du kan enkelt ha dem i handskfacket i bilen eller i väskan, säger han.

Sammanfattning

I Sverige har försäljningen av nötter får stort uppsving de senaste åren och nötblandningarna har dessutom blivit populära som snacks på våra arbetsplatser. Det ser vi tydligt hos oss på Convini och vi liksom Fredrik Paulún välkomnar den här trenden. Nötterna innehåller inte bara viktiga vitaminer, mineraler, proteiner, nyttiga fetter och antioxidanter - forskning visar också att nötter i rätt dos bidrar till minskad risk för hjärt- och kärlsjukdomar och att de hjälper oss att hålla vikten bättre. 

En välbalanserad kost är viktigt för att vi människor ska må bra och fungera under våra arbetsdagar. Det är också viktigt att vi prioriterar att ta regelbundna pauser på jobbet för att få den nödvändiga återhämtningen. Vill du veta vilka paustyper dina medarbetare är? Gör vårt test!

New Call-to-action