Distraherad? 5 tips - så håller du ditt fokus

Just nu är jobbvardagen väldigt annorlunda för många av oss. Många jobbar hemifrån, andra är kvar på kontoret. Nyheter om allt som händer i världen pockar på vår uppmärksamhet. Då kan det vara svårt att hålla fokus på arbetsuppgifterna. Så hur gör man för att få något gjort? Här har vi samlat våra bästa 5 tips för hur du kan hålla ditt fokus och känna dig mindre splittrad. Lycka till!

Skriv en bra to do-lista

1. Börja arbetsdagen med att under några minuter låta tankarna flöda fritt ner på pappret, vad är det som snurrar och vill ha uppmärksamhet? Skriv ner allt, högt som lågt, både privat och jobbet. Vad är det du ska komma ihåg att göra? Vad ligger i pipen? Frigör minneskapacitet i hjärnan genom att skriva ner allt. När du är klar har du en bruttolista på allt som behövs göras.

2. Dags att prioritera och planera. Vad behöver du hinna med idag? Vad kan du prioritera till senare i veckan? Jobba igenom listan. Sortera in arbetsuppgifterna på kommande dagar.

3. Gå igenom din lista för dagen. Vad ska du hinna innan lunch? Vad kan du planera till eftermiddagen? Försök att vara specifik i din lista, skriv ner delmål och inte bara rubriken på stora projekt. Det ska gå att bocka av.


Jobba i fokuspass

Dags att jobba! Har du testat att jobba enligt pomodoro-metoden? Gör så här: sätt timern på 25 minuter. Under passet ska du enbart fokusera på den uppgift du jobbar med. Allt annat som distraherar ditt fokus stänger du av. Har du inte skrivit på din lista att du ska jobba med mailen under passet – så ska mailen vara avstängd. Fokusera enbart på din arbetsuppgift. När timern ringer släpper du ditt fokus och tar en paus, oavsett hur långt du har hunnit.

Ta pauser

Se upp så att du inte blir stillasittande hela dagen. Rör på dig och aktivera kroppen så att du håller energin uppe. Pausen hjälper dig att skapa en bra balans mellan fokus och återhämtning. När du pausar aktiverar du vilonätverket i hjärnan och hjärnan får chans att processa informationen som du just matat den med. Att ta pauser är en viktig förutsättning för att du ska klara av hög arbetsbelastning utan att riskera farlig stress. Så res dig upp från datorn ett tag. Sträck på dig. Gör knäböj. Gå ut utanför dörren och ta tre djupa andetag. Träningsexperten Leila Söderholm tipsar om 5 bra övningar som du kan göra på jobbet - och det bästa av allt - varje övning tar bara 1 minut. Här får du mer inspiration på stretchövningar som får igång blodcirkulationen.

Träna på lunchen

Du vet ju redan att träning mår vi bra av, men ofta blir den bortprioriterad, särskilt när man känner sig stressad och orolig. Så hur gör man för att den faktiskt ska bli av? Det handlar om planering, motivation och att bestämma sig. Här är våra bästa tips!

Planera in vila och återhämtning

Sömnen är viktig. Hur sover du just nu? När du sover kickar fysiologiska och biologiska processer igång som ger kroppen – och hjärnan – den återhämtning som behövs. Forskning visar att för lite sömn ökar risken för fetma, Alzheimers sjukdom, cancer, diabetes och psykiska problem. Så - försök att lägga dig i tid för att ge hjärnan ett break. Här kan du läsa mer om varför experter tycker det är viktigt att du tänker på din återhämtning.

***

Vill du läsa mer om varför det är viktigt att pausa på jobbet? I vår rapport "Den effektiva pausen" har vi samlat en rad spännande fakta kring hur vår hjärna fungerar och varför det är så viktigt att vi prioriterar paus och återhämtning. Ladda ner materialet gratis här!

Läs vår guide: Så blir din paus energigivande