Leila tipsar - 5 enkla övningar för mer rörelse på jobbet

Det finns en mängd positiva hälsoeffekter med att få in mer rörelse under arbetsdagen - inte minst för vår hjärna som behöver regelbundna pauser för att fungera optimalt. 

En person som brinner för rörelse och träning är föreläsaren, inspiratören och hälsoexperten Leila Söderholm som i sin nya bok "Smygträna - varje minut gör skillnad" ger oss en rad konkreta tips på hur vi kan få in de viktiga aktiva pauserna i vardagen. 

Här tipsar hon om 5 bra övningar som vi kan göra på jobbet - och det bästa av allt - varje övning tar bara 1 minut. 

"Sätt timern i mobilen var 30:e minut och när klockan ringer, gör någon av följande övningar i en minut", tipsar Leila.

Ga╠è snabbt pa╠è sta╠êllet_sid 691. Gå snabbt på stället med höga knän

"Ställ dig upp och gå på stället, pendla med armarna om du har möjlighet. Se om du kan lyfta knäna högt, men bara så högt att det passar dig. Räkna till 40 steg."

Jumping Jacks_1Jumping Jacks_22. Jumping Jacks

"Flaxa med armarna ovanför huvudet samtidigt som du hoppar isär med benen. Hoppa ihop med benen och ihop med armarna. När armarna är ovanför huvudet måste hjärtat jobba hårdare. Jacks, som det kallas, är känt för att skapa cirkulation och låta hjärtat jobba lite extra. Tio stycken är fullt tillräckligt för att få önskad effekt. Vill du inte hoppa så kliv istället isär och upp med armarna".

Ladda ner vår guide "Så blir din paus energigivande" gratis här

Snabbrush uppfo╠êr en trappa3. Snabb rush uppför en trappa

"Har du en svår nöt att knäcka och behöver känna dig koncentrerad? Det bästa du då kan göra är att leta upp en trappa och gå uppför den i en minut. Övningen är såklart bra även om du inte behöver skärpa koncentrationen. På en minut hinner du cirka två våningar".

Bergsklättarare mot skrivbordet eller bänken

4. Bergsklättrare mot skrivbordet eller bänken

"Placera händerna mot köksbänken, skrivbordet eller en stol. Sprinta genom att dra upp knäna högt som om du springer i luften. Här spänns magen och ryggen för att hålla kroppen rak. Sprinta 40 steg och känn dig nöjd."

godmorning_sid 74_1godmorning_sid 74_25. Godmorning

"Fäll överkroppen framåt med så rak rygg som möjligt. Tänk dig att din rygg ska bli lika rak som ett bord. Sträck armarna rakt fram om det är möjligt och känn hur det sträcker i baksidan av låren och hur hela ryggen jobbar. Är det svårt att hålla armarna rakt fram, låt dem peka mot golvet. Ställ dig upp och upprepa fem gånger. Godmorning-övningen skapar rörelse och aktiverar i stort sett alla muskler i baksidan av kroppen".

Ny svensk forskning visar att om du rör dig i små doser regelbundet under dagen så mår både kropp och knopp bättre.

- För att få en friskare kropp och ett hälsosammare liv behövs alltså inget krångel, ingen total livsstilsförändring. Det enda du behöver fundera på är hur du ska röra dig de där utspridda minuterna, säger Leila Söderholm.

Vill du få ännu fler tips på hur du kan skapa en välmående arbetsplats? I vår guide har vi samlat en rad värdefulla tips på hur du och dina kollegor kan få in de viktiga pauserna under era arbetsdagar. Ladda ner guiden här - helt gratis.

Läs vår guide - Så blir din paus energigivande