Våra fem mest lästa blogginlägg om hälsa och välmående medarbetare

Träning gör dig mer kreativ, stressignaler att hålla koll på och mat som är bra för hjärnan är exempel på några av våra mest lästa blogginlägg. Innehåll som vi hoppas både kan intressera och inspirera när det kommer till att skapa friska arbetsplatser med välmående medarbetare. Här är listan på våra fem mest lästa blogginlägg under 2018.

Brainfood - fem livsmedel som är bra för hjärnan

Hjärnforskningen de senaste åren har verkligen utvecklats. Idag har vi större kunskaper än någonsin kring hur våra hjärnor fungerar och påverkas av olika saker. Att ett hälsosamt och sunt leverne generellt är bra för oss människor är de flesta överens om. Men mat påverkar inte bara våra kroppar, det kan även påverka våra hjärnor. I det här inlägget har vi därför samlat fem livsmedel som är bra för hjärnan. Visste du till exempel att blåbär kan bromsa åldersrelaterade minnesförändringar? 

Stressignaler att hålla koll på 

I en tid då stress är den vanligaste anledningen till sjukskrivning är det viktigt att ha koll på vilka signaler vi faktiskt bör vara uppmärksamma på. Ofta är det en bekant eller en kollega som märker när någon är för stressad. I det här blogginlägget listar vi några av de vanligaste stressignalerna att hålla koll på. Om någon ofta är trött trots bra sömn, pratar fort och osammanhängande och har svårt att koncentrera sig kan det röra sig om negativ stress vilket bör uppmärksammas. 

Träning gör dig mer kreativ 

I en tid då vi har alltmer stillasittande jobb är det viktigare än någonsin att vi får in tillräckligt med rörelse under dagarna. Regelbunden träning har inte bara visat sig vara bra för att vi blir starkare och mer stresståliga, det gör oss dessutom mer kreativa. När vi rör på oss ökar pulsen, hjärtat slår fortare, blodet pumpar snabbare och blodflödet till muskler och hjärna ökar. Anledningen till att vi blir mer kreativa när vi tränar regelbundet är att hjärnans förbättringsbenägenhet ökar, vilket i sin tur gör att den enklare kan bygga nya och starkare banor mellan hjärnans olika lober. 

Att attrahera och behålla personal i konkurrensen om talangerna

Ett av våra första blogginlägg är fortfarande ett av de mest lästa. Att attrahera rätt kompetens är svårt i sig, att sedan behålla den är nästa stora utmaning. Idag finns det så många duktiga kandidater som mer eller mindre kan välja och vraka mellan arbetsgivare. Trender visar att vi blir allt mer måna om att företagets värderingar går i linje med våra egna, att arbetsgivaren kan erbjuda ett flexibelt arbete och att det finns utrymme för personlig utveckling på arbetsplatsen. Så för att attrahera talangerna gäller det att ha rätt saker på plats för att de ska välja just ditt företag. I en tid då information flödar mer fritt än tidigare blir dina medarbetare dessutom viktiga ambassadörer för företaget, vilket de automatiskt kommer blir om de mår bra och trivs på sitt arbete. 

5 tips för mer rörelse under arbetsdagen

Som tidigare nämnts har många av oss stillasittande jobb idag. Vi sitter flera timmar i rad på kontoret, för att sedan komma hem och sätta oss i soffan. Samtidigt visar forskning på att för mycket stillasittande kan vara farligt för oss och öka risken för flera sjukdomar. Ett träningspass någon gång i veckan efter jobbet kompenserar dessvärre inte flera timmars stillasittande, vilket gör att vi även behöver få in mer rörelse under arbetsdagen. Att ta trapporna, upp och hoppa två gånger om dagen och att ta en promenad till kaffemaskinen är några exempel. Rörelsen i sig bryter inte bara stillasittandet, utan ger mer syre till våra hjärnor och gör oss piggare. 

Livsmedel som är bra för våra hjärnor och stressignaler att hålla koll på är två av våra mest lästa blogginlägg under 2018. Men även inlägg som handlar om hur träning gör oss kreativa, vikten av att attrahera och behålla kompetens och tips för mer rörelse under arbetsdagen finns med på den mest lästa-listan. 

Våra hjärnor är i stort behov av regelbunden återhämtning, något den får genom kortare pauser under dagen. Men det finns pauser som är mer eller mindre effektiva. Vill du ha tips på hur du gör din paus energigivande? Ladda ner vår guide gratis!

Läs vår guide: Så blir din paus energigivande