Trendspaning! 7 heta matsnackisar 2019

2018 blev året då vi svenskar på allvar hakade på den gröna trenden och började dra ner på köttet - och trenden förväntas fortsätta växa under 2019. Det spår kommunikationsbyrån Food and Friends som under 15 år har gjort trendspaningar inom mat, dryck och måltider.

Här listar vi 7 spännande matsnackisar från Food and Friends "Trendspotting 2019".

1. Mera vego

Den gröna trenden förväntas hålla i sig och den drivs främst av den yngre generationen. För att möta den ökande efterfrågan pågår ständig utveckling av produkter. Bli inte förvånad om du under året till exempel får möjlighet att äta hamburgare med Jackfruit istället för kött. Eller att tonfisken imiteras med torkade tomater.

2. Odlat kött

Som alternativ till den vegetariska maten har utvecklingen av odlat kött kommit långt. "Priset har gått från astronomiskt till att bli en konkurrensfaktor, det finns inget skäl att inte prova detta", skriver Food and Friends i sin rapport. Liknande utveckling sker även inom mjölk, fisk och läder och producenterna profilerar sig som det rena alternativet med "clean meat", "clean milk" och "clean fish".

Ladda ner vår rapport - Den effektiva pausen

3. Mat för god maghälsa

I böcker, artiklar och bloggar har vi länge kunnat läsa om hur goda och onda bakterier påverkar vår hälsa och i år förväntas trenden växa sig allt starkare. I mejerihyllan finns redan varor som säljs som pre- och probiotika, och nu förväntas utbudet inom andra segment också att öka. Trenden har dessutom redan börjat synas på vissa restauranger, som satsar på mat som ska främja god maghälsa och motverkar depression. 

4. Individanpassad mat

Tänk dig att du vid ett restaurangbesök får göra ett DNA-test som visar vilken matprofil du är, och att maten som du sedan blir serverad är anpassad efter dina behov och din smak. Detta scenario är redan verklighet på restaurang Mojo i London och fler restauranger spås följa efter. Trenden handlar i grunden om att allt vi äter och dricker bör vara anpassat efter våra individuella behov.

5. Tummen upp för återanvändning

Mycket fokus har hittills legat på återvinning, men i år förväntas återanvändning få stort genomslag. Under 2019 väntas fler företag som erbjuder service till andra företag vad gäller återanvändning att starta. Två exempel på företag som redan är framgångsrika är det finska företaget RePack som återanvänder emballage och brittiska CupClub som roterar kaffekoppar åt många företag.

6. Fler produkter i miniformat

Det finns redan en pågående snacking-trend där produkter i de allra minsta segmenten 0-50 g ökar. Vi lär därefter se ännu fler singelförpackningar när det gäller produkter som godis, bars och så vidare framöver.  

7. Mat på lösvikt

Förpackningsindustrin står inför stora förändringar, och det finns rörelser som jobbar för att få bort förpackningar helt och hållet. Kedjan Source Bulk Foods är i framkant inom området och erbjuder ett brett sortiment av torrvaror som säljs på lösvikt, vilket minskar både förpackningsmängden och matsvinnet. Fler butiker spås följa i samma fotspår. Även plastflaskan utmanas av bland andra Selfridges, som lanserat den första ätbara vattenförpackningen Ooho.

***

För att vi människor ska kunna fungera behöver vi inte bara mat, vi behöver också stanna upp och pausa ibland. Det gör att vi skapar en bättre balans mellan aktivitet och återhämtning, en förutsättning för prestation. Vill du läsa mer om varför pauser under arbetsdagen är så viktiga? Ladda ner vår rapport! 

New Call-to-action