Så påverkas du av bränsletörst – vikten av lunch och mellanmål

Hur och vad du äter påverkar både kropp och knopp. Genom regelbundna måltider håller du humöret bättre och orkar prestera jämfört med när du är hungrig. En låg energinivå kan göra dig trött och irriterad och riskera att spridas vidare till dina närmsta kollegor.

Kroppen mår som bäst när den är i balans och vill helst slippa blodsockerdippar och akut hunger. Därför är det optimala för människor (generellt) att äta ungefär var tredje timme, vilket håller blodsockret på en mer jämn nivå. När det går längre tid mellan måltiderna riskerar du att få blodsockerdippar som både gör dig trött, sur och påverkar koncentrationsförmågan negativt. 

Så påverkas hjärnan av vad du äter

Vad du äter påverkar även din hjärna. Forskare har kommit fram till att det finns mängder av mat som har visat sig vara extra bra för hjärnan, så kallad ”brain food”. Det är mat som innehåller mycket antioxidanter, bra fetter, vitaminer och mineraler och som ger dig bra med energi och skyddar mot hjärnsjukdomar. Forskning har även visat att till exempel blåbär, som är fullproppade med antioxidanter, kan förbättra kortsiktiga minnesförluster och sätta ordentlig fart på tankeförmågan. Bra mat som gynnar både mage och hjärna leder till att din kropp och dina sinnen mår bättre, vilket indirekt påverkar din energi och din prestation på jobbet.

Akut hunger innebär ofta sämre matval

Under stressiga dagar kan lunch och mellanmål ibland hamna långt ner på prioriteringslistan. Att äta glöms helt enkelt bort. Men när den akuta hungern väl slår till är det lätt att stoppa i sig något som förvisso stillar hungern, men som påverkar dig negativt på andra sätt. För mycket mat gör till exempel att kroppen behöver arbeta mer för att smälta den, vilket kan göra dig trött. Socker och snabba kolhydrater gör att blodsockret skjuter i höjden och ger dig en energikick till en början. Men när blodsockret dalar kommer du istället känna dig trött och seg.

Bättre humör med regelbundna måltider 

Att känna sig sur och nästan lite arg vid hunger är vanligt och har sin förklaring. Hjärnan har ett stort behov av glukos, ett ämne som bildas i hjärnan av det vi äter. När hjärnan istället får brist på sitt huvudsakliga bränsle frigör den hormoner och ämnen som gör oss mer impulsiva, vilket är anledningen till att vi lätt snäser av folk och blir sura när vi inte har ätit.

***

Var noga med dina måltider, så slipper både du och dina kollegor stå ut med ett ilsket humör i onödan! Vill du läsa mer om hur den effektiva pausen är vägen till nöjdare medarbetare? Ladda ner vår rapport här!

Läs vår rapport: Den effektiva pausen