Så jobbar vi med Employer Branding - Del 2: Cygni

SÅ JOBBAR VI MED EMPLOYER BRANDING - DEL 2: CYGNI. Att vara en attraktiv arbetsgivare och locka till sig morgondagens talanger är en stor utmaning i många branscher idag. Samtidigt gäller det att behålla befintliga stjärnor inom företaget och hålla en låg personalomsättning. 

Tre företag som har knäckt koden är vinnarna i Sveriges bästa arbetsplats 2019; Regent, Cygni och Hilti. I en serie i tre delar får respektive företag berätta mer om hur de jobbar inom det spännande området - Employer Branding. I andra delen står IT-konsultbolaget Cygni i fokus. 

tommy-wassgren-porträtt

Cygni är ett snabbt växande IT-konsultföretag som idag har kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Linköping, Luleå, Östersund och Amsterdam. Sedan starten 2006 har företaget har haft en tydligt fokus på personalen - något som lett till att Cygni utsetts till Sveriges bästa arbetsplats sex (!) år i rad i kategorin "medelstora företag". Cygni har dessutom lyckats kamma hem samma titel i den europeiska motsvarigheten de senaste tre åren - och har även chans på vinst i år.

Här berättar vice VD Tommy Wassgren mer om Cygnis viktiga arbete med Employer Branding.

1. Vad är hemligheten bakom era framgångar?
- En stor framgångsfaktor för oss är att vi sedan dag ett har jobbat utifrån just ambitionen att vara den bästa arbetsplatsen. Alla större beslut som vi tagit genom åren har genomsyrats av just den tanken, att vara så bra som möjligt för medarbetarna. Det blir en enkel kompass att följa och det bästa sättet att ta reda på om en riktning verkar bra är att helt enkelt fråga personalen vad de tycker. Vi jobbar väldigt mycket tillsammans, och tar besluten tillsammans.

2. Hur jobbar ni med Employer Branding?
- Vi försöker ständigt förbättra vårt erbjudande, vår strategi kring kompetensutveckling, de aktiviteter vi gör för att stärka gemenskap osv. Vi involverar personalen i detta och låter dem vara med och styra vår riktning med alltifrån olika utskott till att faktiskt driva många aktiviteter själva.

3. Vad anser du är era trumfkort när det gäller just Employer branding?
- Något som jag anser att vi är väldigt bra på är att vi gör väldigt mycket inom området. Vi gör helt enkelt många olika saker på olika sätt och via olika kanaler. Det innebär att vi oftast får med de anställda på något sätt, om exempelvis kvällsaktiviteter inte passar någon konsult så ser vi även till att köra lunchaktiviteter - vi anpassar helt enkelt våra aktiviteter och vår kommunikation till medarbetarna.
- Vi jobbar även hårt för att behålla den kultur vi byggt sedan starten 2006. Några av de saker vi satsar extra på är samarbeten över kontorsgränserna – exempelvis kör vi projekt ihop, vi träffas hela bolaget flera gånger per år, vi kör kompetensövningar tillsammans, konferenser, sportaktiviteter osv.

4. Hur viktigt är det att företag jobbar med Employer branding idag, enligt dig?
- Det är extremt viktigt om du som arbetsgivare vill se långsiktighet i din personal. Det finns många intressanta företag där ute och konkurrensen om de bästa medarbetarna är hård. Min bild är att många som söker jobb värdesätter en välkomnande, inkluderande och utvecklande arbetsplats väldigt mycket – ofta mer än ekonomiska incitament.

5. Vad skulle du ge för tips till andra företag?
- Det viktigaste tycker jag är att involvera medarbetarna i detta arbete. Fråga dem, och lyssna på deras svar. Försök att ha så öppna dialoger som möjligt med personalen och låt personalen driva förändringsarbete tillsammans som ett team.

***

Vill du få ännu fler tips på hur ni kan skapa en välmående arbetsplats? I vår guide "Så blir din paus energigivande" har vi samlat en rad tips kring hur vi kan få in de viktiga pauserna under våra arbetsdagar. Ladda ner det materialet gratis här!

New Call-to-action