Så jobbar vi med Employer Branding - Del 1: Regent

SÅ JOBBAR VI MED EMPLOYER BRANDING - DEL 1: REGENT. Att vara en attraktiv arbetsgivare och locka till sig morgondagens talanger är en stor utmaning i många branscher idag. Samtidigt gäller det att behålla befintliga stjärnor inom företaget och hålla en låg personalomsättning. 

Tre företag som har knäckt koden är vinnarna i Sveriges bästa arbetsplats 2019; Regent, Cygni och Hilti. I en serie i tre delar får respektive företag berätta mer om hur de jobbar inom det spännande området - Employer Branding. I första delen står IT-konsultbolaget Regent i fokus. 

Regent är ett värderingsstyrt och snabbt växande IT-konsultbolag i Stockholm som startades 2014. Bolagets fokus på att bygga en sund företagskultur med hög medarbetarnöjdhet ledde 2019 till att bolaget utsågs till Sveriges bästa arbetsplats i kategorin Små organisationer, 20-49 anställda.

Regent Caroline Jonasson

Här berättar Caroline Jonasson, HR- och medarbetaransvarig på Regent, om deras tankar kring Employer Branding.

1. Vad är hemligheten bakom ert vinnande koncept?

- Jag tror att det har varit avgörande för oss att vara inkluderande och att ha en stark värdegrund som faktiskt efterföljs i praktiken. Det har gett oss trovärdighet och medarbetare som känner tillit till ledning och till varandra. När du känner att din åsikt spelar roll, när du får vara med och bestämma och när du är trygg med dina kollegor, ökar din benägenhet att ge feedback, engagera dig och komma med allmänna förbättringsförslag. Det blir framförallt mycket roligare att jobba när du känner delaktighet, men det gör det också lättare för Regent som bolag att hela tiden förbättra sig och hålla koll på hur våra medarbetare mår, när de vågar och vill dela med sig.

2. Hur jobbar ni på Regent med Employer Branding och för att få nöjda medarbetare?

- Vi sätter medarbetarnöjdheten främst, på riktigt. Vi följer upp och prioriterar medarbetarnöjdheten framför ekonomiska nyckeltal, låter alla medarbetare få möjligheten att vara med i ledningsgruppen, vi är transparenta, erbjuder en platt organisation och vi agerar på all feedback vi får. När vi har medarbetare som känner sig sedda och hörda, är de bra på att sprida ordet vidare i branschen, och det är givetvis helt ovärderligt för vårt arbetsgivarvarumärke. Vårt rykte har hittills varit vårt allra viktigaste rekryteringsverktyg.

3. Vad anser du är era trumfkort när det gäller just att locka rätt kompetens?

- För oss är det helt klart vår fantastiskt höga medarbetarnöjdhet. Vi besitter branschens vassaste IT-kompetens och när personer med mycket respekt i branschen, går ut och rekommenderar oss som arbetsgivare är det klart att det får gehör. Duktiga, passionerade människor vill jobba med andra duktiga och passionerade människor. Att vi varit bra på rekrytering har såklart varit viktigt, men att vi fått våra medarbetare att stanna kvar, har varit viktigast. Vår mest eftertraktade utvecklare blir kontaktad av rekryterare upp till 8 ggr per dag. Hen är en person många utvecklare ser upp till, och hen hade lämnat för längesedan, om vi inte hade sett och hört hen hos oss.

4. Hur viktigt är det att företag jobbar med Employer branding idag, enligt dig?

- Det beror på mål och bransch, förstås. Men som ett mindre konsultbolag inom IT i Stockholm är det enligt mig otroligt viktigt att ha en medvetenhet kring sitt arbetsgivarvarumärke, och vad som påverkar detta. Vi lever på vår kompetens och det förväntas en brist på 70 000 specialister inom bara ett år. De som finns på marknaden kommer såklart alltid att vilja jobba på de bästa bolagen. De bolag som inte syns och hörs, eller lever upp till sina medarbetares förväntningar riskerar redan idag hela sin verksamhets framtid.

5. Vad skulle du ge för tips till andra företag?

- Jag skulle säga att det skett en maktförändring i förhållandet Medarbetare – Företagsledning, och det är något vi måste förhålla oss till i varje steg av en anställningscykel. Redan när en skriver sin rekryteringsannons och i intervjufasen, behöver vi som bolag ( kanske speciellt inom IT, men också generellt när vi rekryterar från den nya generationen) förstå att det är vi som bolag som skall sälja in oss istället för tvärtom. Den kandidat vi vill åt, kommer alltid ha fler jobbmöjligheter än vad vi har kandidater i process. Kandidaterna och medarbetarna vet om sitt värde på marknaden och kräver att bemötas med respekt därefter. Ta till vara på dem innan det är försent.

***

Vill du få ännu fler tips på hur ni kan skapa en välmående arbetsplats? I vår guide "Så blir din paus energigivande" har vi samlat en rad tips kring hur vi kan få in de viktiga pauserna under våra arbetsdagar. Ladda ner det materialet gratis här!

New Call-to-action