Behåll balansen mellan jobb och fritid - även på hemmakontoret

Som arbetsgivare är det viktigt att skapa rätt förutsättningar för medarbetarna oavsett var de arbetar. Många av oss jobbar hemifrån i dessa tider vilket förändrar förutsättningarna och kan försvåra balansen mellan jobb och fritid.

Att arbeta någon timme på morgonen innan alla andra har gått upp, eller senare på kvällen när familjen somnat är lätt hänt för många av oss. Kanske för att det dyker upp saker under dagen som kräver vårt fokus. Hos vissa kanske barnen kommer hem från förskola/skola. Det kan såklart fungera fint ett tag, men det kan också bli svårt att få till den så viktiga balansen mellan arbete och fritid

Ladda ner vårt whitepaper - "Det attraktiva företaget"

Det finns några generella saker som kan vara bra att tänka på för att medarbetarna ska lyckas så bra som möjligt med att hitta en bra balans för ett ökat välmående. I det här blogginlägget tar vi upp några av dem och vad du som arbetsgivare kan behöva tänka på.

Uppmuntra till öppen dialog om arbetssituationen

Kulturen på ett företag bör uppmuntra till att medarbetarna berättar hur de mår, speciellt om de mår dåligt, känner sig överarbetade, stressade, oroliga eller har någon annan åsikt om sin roll eller arbetssituation som kanske behöver en förändring. Om ni har en kultur som innefattar att alltid ha en öppen dialog så kan det förenkla för dig som arbetsgivare att se till att alla mår bra, och får rätt förutsättningar för att de ska hitta en tillfredsställande balans mellan arbete och privatliv. Det gör även att ni enklare kan identifiera vad som ligger bakom att en medarbetare inte känner sig helt tillfredsställd, så att ni kan sätta in rätt resurser i tid för att försöka förändra situationen.

Kom överens med dina medarbetare om vad som förväntas

Förväntas medarbetarna vara tillgängliga efter arbetstid eller inte? Vad är förväntningarna i deras roll? Känner de att de klarar av sitt arbete på sina schemalagda timmar per vecka? Ni behöver komma överens om vad som ska göras, vilka förväntningarna är och att uppgifterna känns möjliga att utföra. Det ger medarbetarna bättre förutsättningar att säga nej till sådant som ligger utanför rollen och/eller förväntningarna, om det skulle behövas. Det är kanske än viktigare i tider som nu då många av oss arbetar hemifrån, när många av oss kanske inte har samma täta dialog med våra kollegor eller våra chefer som när vi arbetar på plats på kontoret. 

Flexibilitet - en del behöver den, en del ogillar den

Det är även bra att på individnivå ta reda på hur våra medarbetare helst lägger upp sitt arbete. Om det är möjligt kan de kanske själva bestämma var och när de vill och kan jobba? En del av oss kan ha en lite rörig arbetsmiljö på hemmaplan, med barn i hemmet, med en vacklande internetuppkoppling eller med generella oljud i hemmet i stort. Inte bara visar det på att du har förtroende för dina medarbetare, det tillåter även dina medarbetare att själva pussla ihop vardagen med arbetet på de sätt som de själva föredrar och som funkar bra för just dem. 

Sammanfattning

Att få våra medarbetare att lyckas skapa en bra balans mellan jobb och fritid är inte alltid helt enkelt. Det kan behövas att du som chef tar reda på vad var och en behöver för att kunna skapa rätt förutsättningar för den enskilda medarbetaren. Uppmuntra till en öppen dialog och kom överens om vad som förväntas. Det är även bra att, om möjligt, erbjuda ett flexibelt arbetssätt för de medarbetare som önskar eller kanske till och med behöver det för att kunna må bra och fungera väl.

Just nu ser det som sagt annorlunda ut på många arbetsplatser runt om i Sverige. Men trots det är det viktigt att fortsätta jobba för att vara en attraktiv arbetsgivare som medarbetare trivs med och nya kandidater vill söka sig till. I vårt nya whitepaper har vi samlat fakta och statistik som visar vilka faktorer som är absolut viktigast för att vara en attraktiv arbetsplats! 

Ladda ner vårt whitepaper