Lev i nuet med mindfulness

De flesta av oss har hört ordet “mindfulness” förut, men vi alla har kanske inte riktigt koll på vad det innebär, eller varför det kan vara bra för oss och våra kollegor. I det här blogginlägget går vi igenom vad det innebär och hur det kan leda till större välmående, både för knoppen och kroppen.
“Lev i nuet”, något av ett mantra som många av oss generellt är dåliga på. De flesta är nog bättre på att se framåt och längta, än att njuta av stunden. Det är lite tråkigt, eftersom det är nu saker sker och en ständig längtan framåt riskerar att vi missar värdefulla upplevelser. Genom att arbeta aktivt med mindfulness så kan vi och våra kollegor inte bara bli bättre på att leva i nuet, det kan även hjälpa oss till minskad stress och oro. 

Ladda ner vår rapport - Den effektiva pausen!

Diskussionerna kring varför den här metoden är bra samt hur det påverkar kroppen är många, men precis som med mycket annat finns det saker som fungerar bättre för vissa och sämre för andra. Men, faktum är att mindfulness har visat sig ha många bra effekter och det används ofta inom till exempel vården för att minska stress, ångest och nedstämdhet.

Vad är mindfulness? 

En del beskriver det som en meditationsteknik, andra menar att det mer är ett levnads- och förhållningssätt eller mental träning. Oavsett vilken beskrivning du väljer, så handlar det om att bli mer medveten om sig själv och vår omgivning. Ordet “mindful” betyder just - medveten - och innebär att vi utvecklar vår egen uppmärksamhet, medvetenhet och medkänsla. Vår egen personliga förmåga att hålla fokus utvecklas, och hjälper oss vara lyhörda för vad vår egen kropp signalerar. Vissa menar att mindfulness hjälper dem att göra klokare val, just för att det ger en större förståelse för ens egna känslor, upplevelser och välmående. 

Vilka effekter ger det? 

Det finns förvisso vissa oklarheter kring i hur det faktiskt påverkar kroppen, och vilka effekter personer upplever efter att de har börjat utöva metoden. Men, genom att vi lyssnar mer på vårt inre och de signaler vår kropp ger oss, blir vi mer medvetna om när något är fel och vi kan lättare avgöra vad som inte känns riktigt bra. Det gör att vi blir bättre på att upptäcka tecken på om vi till exempel är stressade, håller ett för högt tempo på jobbet eller känner oro för något. Då brukar det även bli enklare att ta beslut som leder till positiv förändring för oss själva.

Sammanfattning

Mindfulness är en meditationsteknik eller ett förhållningssätt som handlar om att bli mer medveten om sig själv, sitt inre och sin omgivning. Det handlar även om att kunna lyssna på vad vår kropp signalerar. Många som använder sig av mindfulness upplever både minskad stress, ångest och oro.

Vill du läsa om hur den effektiva pausen kan vara vägen till nöjdare medarbetare? Ladda ner vår rapport! 

Läs vår rapport: Den effektiva pausen