Fördelarna med en uppkopplad kaffemaskin på jobbet

Det händer spännande saker i kaffemaskinsvärlden och det sker snabbt. Dagens moderna kaffemaskiner är uppkopplade mot webben vilket gör att maskinen förutom att producera gott, högkvalitativt kaffe kan användas på nya sätt. I det här blogginlägget kikar vi närmare på hur ett kontor kan dra nytta av den nya tekniken i fikarummet. 

Kaffemaskinen är säkerligen den i särklass mest välbesökta platsen på ett kontor och en naturlig träffpunkt för kollegor. När maskinen utför sitt jobb får vi plötsligt en liten stund att stanna upp och ta en paus och prata med kollegorna.

Gör vårt test - Vilken paustyp är dina medarbetare?

Genom en uppkopplad maskin kan ett företag nyttja kontorets naturliga samlingsplats till att informera om aktuella händelser - direkt på kaffemaskinens skärm. Kaffemaskinen kan med andra ord bli ett komplement till det lokala intranätet. Den nya tekniken gör att ni enkelt kan lägga upp till exempel egna bildspel och filmer, kanske från senaste kickoffen, ni kan informera om nästa månadsmöte eller lägga upp företagsfilmer. Skärmen kan också lyfta nyheter inom företaget, nya medarbetare, försäljningssiffror och så vidare.

Har ni flera maskiner på arbetsplatsen finns det också möjlighet att anpassa budskapen utifrån var maskinen är placerad. I en lobby där både befintliga och potentiella kunder passerar kan det till exempel vara passande att lyfta fram företagets värdeord och verksamhet, medan det i personalrummet kan vara den interna kommunikationen som får ta plats. 

Skräddarsydda kafferecept 

En uppkoppling medför också en unik möjlighet att snabbt och enkelt skräddarsy kafferecept utifrån medarbetarnas önskemål. Detta eftersom kaffemaskinens inställningar digitalt kan ställas om på bara några minuter. Traditionellt sett har servicepersonal behövt tillkallas för att ändra inställningarna på respektive kaffemaskin, men med uppkopplingen går det att göra ändringar i realtid genom några enkla knapptryck hos leverantören.

Tips! Varför inte styra upp en kaffeprovning på kontoret eller hos leverantören där medarbetare tillsammans får enas om ett recept att testa. Recepten går sedan att applicera på kontorets samtliga maskiner på några minuter genom den digitala lösningen. Är gruppen inte nöjd efter en testperiod kan receptet vässas ytterligare och uppdateras. 

Fel korrigeras i realtid

Sist men inte minst förenklas själva servicen avsevärt med en uppkopplad maskin. Maskinen kommunicerar sina servicebehov digitalt och genom uppkopplingen kan företaget också få aktuell förbrukningsstatistik och förhandsinformation om när det är dags att fylla på med bönor eller när sumpen behöver tömmas - direkt i mobilen.

Sammanfattning

Framtidens kaffemaskin är uppkopplad och med det följer en rad möjligheter och fördelar för användarna. Eftersom kaffemaskinen är en naturlig samlingspunkt på kontoret är det smart att utnyttja maskinens skärm till att få ut viktig intern information. En uppkopplad lösning ger också en helt unik möjlighet att snabbt och enkelt skräddarsy kafferecept efter medarbetarnas önskemål och kontinuerligt vässa smakupplevelsen. Servicedelen blir också mycket enklare genom det digitala systemet som möjliggör för servicemeddelanden att skickas online.

Turen bort till kaffemaskinen ger oss ett naturligt avbrott under våra arbetsdagar och bidrar till att vi prioriterar att ta den viktiga pausen. Hur duktiga är du och dina kollegor på att pausa i övrigt? Gör vårt test och få svar direkt!

New Call-to-action