Läge att detoxa dig från mobilen under semestern?

Tillhör du dem som inte kan ha mobilen i närheten utan att scrolla i Instagramflödet eller kolla Facebook? Du är långt ifrån ensam. Faktum är att många av oss spenderar timmar framför mobilskärmen varje dag (!). Kanske är en digital detox just vad du behöver!

Här har vi samlat några av hjärnforskaren Katarina Gospics bästa tips kring just detta. Perfekt att börja med under semestern.

K.Gospic pressbild

I sin succébok Hjärnstark - digital detox i en uppkopplad vardag pratar Katarina Gospic om digital balans och vikten av att använda tekniken med intention, det vill säga med medvetenhet. I grunden handlar det om att lägga upp strategier i vardagen som gör att vi kan stå emot hjärnans reptilimpulser att jaga snabba belöningar i den digitala världen. Strategier som gör att vi fokuserar på det som faktiskt är viktigt.

Under semestern får vi (förhoppningsvis) en naturlig paus från jobbdatorn och jobbmejlen, och det är också ett perfekt tillfälle att dra ner på mobilanvändandet. För vad är viktigare under ledigheten än att vara närvarande i nuet och till fullo uppleva det som händer runt omkring oss?

Lätt att jämföra sig

Katarina Gospic lyfter bland annat begreppen FOMO (Fear of missing out) och motsatsen JOMO (Joy of missing out) i sin bok. FOMO handlar om att vi människor, redan innan mobiltelefonernas intåg, haft en rädsla för att missa "något". Skillnaden mellan då och nu är att vi genom sociala medier ständigt följer människor som visar upp sina pixelperfekta liv och "det vi missar" med allt från resor och fester till vackra hem och välkomponerade middagar. Det är svårt att inte jämföra sig - och semesterperioden är inget undantag. 

Trygghet i att missa saker

Som en motpol till FOMO har uttrycket JOMO växt fram. Det bottnar helt enkelt i att många har tröttnat på all den stress som mobilen bidrar till. Att uppleva JOMO handlar om att hitta tryggheten i att kunna strunta i vad som händer på nätet och i sociala medier och må utmärkt av att istället ägna sig åt andra saker som att läsa en bok eller ta en kaffe i soffan - och kanske rentav missa en cool fest.

Kanske kommer din JOMO-känsla att växa sig ännu starkare i framtiden, och kanske rentav under din semester, om du bara jobbar lite på det.

Om du känner att det är dags att försöka få en sundare relation till din mobil så har vi samlat några konkreta tips kring hur du kan gå tillväga här! 

5 konkreta tips - så drar du ner på ditt mobilanvändande under semestern!

 
1. Gör det svårt att använda mobilen

Kanske kan du be någon gömma din mobiltelefon. Tänk hur jobbigt det är att behöva leta efter den varje gång du känner en impuls att kolla ditt Instagramflöde. Bor du ensam kan du lägga mobilen högst upp i garderoben. 

2. Rensa bland dina appar

Är du särskilt beroende av en app, lägg den i trettio mappar. Det gör att du behöver trycka trettio gånger innan du kommer till appen. På vägen hinner du sannolikt tröttna. Du kan också välja att helt enkelt radera appen. 

3. Ändra inställningarna

Sätter du mobilen på ljudlöst, tar bort alla notifikationer och sätter den i flygplansläge kommer du snart glömma att du har en mobil.

4. Få en tankeställare

Det finns appar som mäter hur mycket tid du tillbringar i mobilen. När du ser svart på vitt hur mycket tid som spenderas framför skärmen kan det underlätta att ändra ditt beteende. Det finns även appar som gör det möjligt att låsa mobilen under tidsintervaller som du anger.

5. Inför nya regler

Sovrummet skulle till exempel kunna vara en mobilfri zon, likaså köket så slipper ni har störningsmoment under era måltider. Allt handlar om att bryta vanor. En annan regel skulle kunna vara att du endast får slösurfa en viss tid varje dag. 

Lycka till!

Källa: Boken Hjärnstark - digital detox i en uppkopplad vardag av Katarina Gospic.

***

Vårt välmående styrs av många faktorer och i vår blogg pratar vi gärna om vikten av paus och återhämtning under våra arbetsdagar. I vår rapport  har vi samlat intressanta forskningsrön kring "Den effektiva pausen" kopplat till arbetsplatsen. Ladda gärna ner materialet gratis här!

Läs vår rapport - Den effektiva pausen