Checklista för att minska stress på arbetet

En fullbokad kalender på jobbet dag efter dag, höga krav på oss själva och ett hektiskt privatliv kan orsaka mycket stress hos oss människor. Vi är generellt dåliga på att ta oss tiden vi egentligen behöver till återhämtning och vi tar kanske ofta på oss mer än vad vi klarar av på jobbet. I den här bloggartikeln hittar du en checklista med tips på hur du minskar stressen på arbetet innan den riskerar att bli skadlig. 

De flesta av oss känner oss nog stressade då och då, vilket i sig inte är farligt. Stress är inte alltid negativt, det kan hjälpa oss att orka det lilla extra inför en presentation eller en viktig deadline. Men när stressen är stark och långvarig riskerar den att bli skadlig

Ladda ner vår guide - Så blir din paus energigivande 

Självklart är det så att människor reagerar olika på stress och har olika stressnivåer, vilket gör det svårt att komma med konkreta tips som fungerar på precis alla. I den här checklistan har vi därför samlat några generella tips som kan hjälpa dig att minska stress på arbetet, oavsett om du är chef eller medarbetare. 

1. Sänk kraven!

En vanlig anledning till att många känner sig stressade är att de har alldeles för höga krav på sig själva. Det kan förstås vara svårt att ändra på, men glöm inte bort att vi bara är människor - inte robotar. Varje arbetsuppgift kanske inte heller alltid måste bli helt perfekt. 

2. Fokusera på en sak i taget 

Forskning visar att våra hjärnor inte klarar av att multitaska, i alla fall inte när det kommer till att göra flera saker samtidigt i jobbet. Försök alltid att göra en sak i taget, uppgiften får då fullt fokus och kommer troligtvis även bli klar snabbare. 

3. Prioritera bland arbetsuppgifter 

Vi har en tendens att alltid göra det som är mest bråttom, men faktum är att det inte alltid är det som är det viktigaste. Försök att skilja på viktigt och bråttom, och prioritera alltid saker som är båda delarna. En bra prioritering kan minska stress eftersom det ger en bra överblick över vad som måste och bör göras.

4. Bryt ner större arbetsuppgifter i mindre delar

Vissa projekt eller större arbetsuppgifter kan ibland kännas lite övermäktiga. Att vänta med en stor uppgift till sista minuten är sällan en bra idé, något som skulle stressa många av oss. Bryt istället ner projektet i mindre delar och planera när du ska göra vad. Dessutom, så brukar det vara ganska skönt att löpande bocka av arbetsuppgifter så fort de blir klara vilket blir lättare med fler mindre uppgifter än en stor. 

5. Skriv upp saker

Skriv ner möten och andra saker du ska göra på en att göra-lista eller på post it´s som du har på skrivbordet. När vi skriver ner saker kan vi för en stund låta hjärnan släppa dem. Det minimerar även risken för att vi glömmer bort något vi ska göra, vilket kan vara en stress i sig som är skön att slippa. 

6. Vila och återhämtning

Perioder av en hög arbetsbelastning är som sagt inte skadligt i sig, men behöver efterföljas av vila och återhämtning. Våra hjärnor är stresskänsliga och kan ta skada av långvarig stress, därför måste vi få återhämtning för att vi ska fortsätta orka prestera på topp. Återhämtning fås däremot inte bara genom vila. Planera in saker du mår bra av att göra, umgås med människor du tycker om eller andra aktiviteter utanför jobbet som ger dig energi.

7. Planera arbetsdagen 

Gör en to-do lista varje morgon när du kommer till jobbet. Fundera på hur dagen ser ut med möten och arbetstid och planera in när du ska göra vad. Alla trivs inte med struktur och tydlig planering, men för många är det ett bra sätt att få kontroll över arbetsdagen, vilket ofta minskar stress. 

8. Öva på att säga nej

Många av oss säger ja direkt när någon frågar om vi kan hjälpa till med saker, trots att vi egentligen har alldeles för mycket att göra. Det är en fin egenskap att alltid vilja hjälpa till, men i många fall går det ut över vårt eget arbete och högen med arbetsuppgifter växer i takt med stressen. 

Sammanfattning 

Hektiska dagar på jobbet och ett hektiskt privatliv kan göra många av oss stressade. Och lite stress då och då är i sig inte farligt, det kan till och med hjälpa oss med energi för att orka "det lilla extra". Men stress under långa perioder riskerar att utvecklas till farlig stress. Det är svårt att påverka allt i ens liv för att nå en lugnare tillvaro, men det finns flera knep att ta till för att minska stressen under arbetsdagarna. 

Att ta regelbundna, korta pauser under arbetsdagarna är också ett bra tips för att skapa en bättre balans mellan aktivitet och återhämtning. I vår guide hittar du tips och lösningar för hur din paus blir energigivande! 

Läs vår guide: Så blir din paus energigivande