Om oss
Inspiration

6 snabba tips för en bättre arbetsmiljö

En bra arbetsmiljö är A och O för att vi ska trivas, må bra och prestera optimalt på jobbet. Men hur når vi dit? Arbetsmiljöcoachen och föreläsaren Andreas Ek-Sarfraz har lång erfarenhet av att jobba med frågor rörande arbetsmiljö och företagskultur och han är övertygad om att ett tydligt medarbetarfokus skapar framgång. Här listar han 6 snabba tips på hur chefer och kollegor kan bidra till en bättre arbetsmiljö.

andreaseksarfraz

I sin podd Arbetsmiljö&hälsa intervjuar Andreas Ek-Sarfraz spännande profiler som på olika sätt haft en positiv påverkan på sina arbetsplatser – ur ett arbetsmiljöperspektiv. Här finns mycket inspiration att hämta!

 

– I grund och botten handlar en bra arbetsmiljö om att ta hand om sina medarbetare, visa dem respekt och att inte exkludera någon. Det handlar om små saker i vardagen som har stor betydelse för arbetsmiljön, och alla kan vara med och bidra, säger Andreas Ek-Sarfraz.

Ladda ner vår guide: Så blir din paus energigivande

Här är Andreas 6 snabba tips för en bättre arbetsmiljö

1. Tänk på ordförrådet

Prata ordentligt. Att krydda samtal med svordomar och grova uttryck visar att du inte har kontroll över dina känslor. Sprid bra känsla på kontoret genom att tala respektfullt och vårdat.

2. Effektivisera veckans möten 

Ineffektiva och långa möten upplevs lätt som tidstjuvar. Satsa på korta möten med agenda och tidsbegränsa punkterna som kan leda till diskussion. När en mötespunkt börjar dra ut på tiden, ta anteckningar och boka in ett nytt möte för just den aktuella frågan. Ingen vill slösa sin dyrbara tid på ett ämne som inte gäller alla.

3. Inkludera alla

Tala aldrig TILL kollegor och anställda, tala MED. Att få känna sig som en del av ett team är en grundförutsättning för att vilja göra sitt bästa – både för sin egen del och för kontorets. Som chef är det också viktigt att få medarbetarna att känna att de har makten över sin arbetsdag. Här handlar det mycket om vinna den viktiga lojaliteten hos sina medarbetare, att vi ska känna att chefen ser och lyssnar på oss.

4. Visa respekt

Vi har alla olika bakgrund och erfarenheter. Ha tålamod och respekt och var noga med att även nya kollegor får komma till tals. De kan se på en utmaning med helt nya ögon och bidra med helt andra viktiga infallsvinklar. 

5. Bättre fika

Skippa sockerstinna bullar och godis till fredagsfikat – det får oss lätt att krascha efter en stund med dåligt humör och ineffektivitet som potentiellt slutresultat. Överraska istället kollegorna med nyttigare spännande godsaker som torkad frukt eller fin choklad med hög kakaohalt. 

6. Gör saker tillsammans

Om ni vågar lära känna varandra, så kommer ni garanterat att arbeta bättre tillsammans. Starta ett Korplag i fotboll eller en bokklubb. Gå ut och bowla. Kör chokladprovning på kontoret på fredagseftermiddagen och låt kollegorna få med sig en chokladbox hem till familjen. Kanske kan en dedikerad trivselgrupp vara ett alternativ?

***

Enligt arbetsmiljöcoachen och föreläsaren Andreas Ek-Sarfraz handlar en bra arbetsmiljö i grunden om att ett företag tar hand om sina anställda, visar dem respekt och inte exkluderar någon. En annan viktig del i en bra arbetsmiljö handlar om återhämtning. Forskning visar att vi behöver ta regelbundna pauser under våra arbetsdagar för att vi ska fungera optimalt, stressa ner och må bra. I vår guide har vi samlat en rad smarta tips för hur vi kan få till de effektiva pauserna under våra arbetsdagar. Ladda ner den gratis här nedan!

Författare:

Mer läsning

Hälsosamma resultat av Convini Challenge!

5 tips för ökad arbetsglädje

Så främjar ni hälsa på arbetsplatsen