5 viktiga saker att tänka på när du jobbar hemifrån

Så sitter du där helt plötsligt. På ditt hemmakontor. Du slipper stressa iväg för att hinna till jobbet i tid. Du sparar massa tid och kan städa, tvätta och göra massa annat samtidigt som du jobbar. Men hur går det egentligen? Får du något gjort? Här är en lista med 5 misstag som framgångsrika hemmajobbare INTE gör enligt CNBC.

1. Jobba inte i pyjamas

Visst, det kan vara lyxigt att gå direkt från frukostbordet till jobbet (läs: du skjuter helt enkelt bara undan yoghurttallriken och slår upp laptopen). Men det kan göra det svårare för dig att komma i work-mode. En studie från Northwestern University visade att oavsett vilket yrke anställda hade, så upplevde de att de jobbar bättre när de har jobbkläder på sig. Som en signal att nu ska jag fokusera. Så sätt på dig en snygg jobboutfit – då är du dessutom redo för spontana videomöten.

2. Undvik att jobba från soffan eller sängen

För att underlätta för ditt fokus behöver du en arbetsplats. Att halvligga i soffan med laptopen på magen gör dig inte alert. Se till att du skapar bästa förutsättningar för dig genom att tänka på ergonomin. Om du ska jobba hemifrån en längre period kan det vara värt att investera i en ordentlig kontorsstol och ett skrivbord. Se till att du får så mycket dagsljus som möjligt, sätt dig nära ett fönster om möjligt. Dagsljuset förebygger depression, och höjer ditt humör och energi. Gratis energi helt enkelt!

3. Håll daglig kontakt med dina kollegor

Se till att inte isolera dig även om du jobbar ensam hemifrån. Boka in återkommande teammöten på Slack eller Teams, gärna med video för att minska avståndet med dina kollegor. Kaffe, fika, luncher, aw – allt går att göra även på distans. Ta dig tid att hinna med ”small-talk”, fråga hur helgen var och hur dina kollegor mår. Många tycker det är extra utmanande att jobba på distans.

4. Prioritera din hälsa – ställ dig upp varje halvtimme

Att inte vara inne på kontoret innebär ofta att vi rör oss ännu mindre. Vi går inte till konferensrummen, vi tar inte den där extra rundan till kaffemaskinen eller trapporna ner till entrén. Att bli stillasittande i timmar är riskfyllt och påverkar din hälsa negativt. Så prioritera att ställa dig upp varje halvtimme. Svårt att slita dig från datorn? Testa en app som påminner dig om att det är dags att stå upp som Stand Up! The Work Break Timer eller Time Out – Break Reminders.

5. Du måste ha struktur och rutiner

När man jobbar hemifrån är det lätt hänt att det blir fokus på disken, tvätten, fönsterrutorna som behöver en putsning… Du behöver sätta på dig jobbhatten och ha tydliga gränser för dig själv – när jobbar du? Och när har du fritid? Planera upp din dag med hålltider, som ett dagschema, som du håller dig till. Häng upp en Stör Ej-skylt som signalerar för dig själv – och för din sambo och familj att nu jobbar du. Då är det inte okej att störa.

***

I vår guide ”Så blir din paus energigivande” kan du få ännu fler praktiska tips och övningar som gör att du och kollegorna tar effektiva pauser. Ladda ner guiden gratis här!

 

 

 

 

 

Författare:

Mer läsning

Hälsosamma resultat av Convini Challenge!

5 tips för ökad arbetsglädje

Så främjar ni hälsa på arbetsplatsen

JURA espressomaskin till företag