"Tänk helhet för att boosta ditt immunsystem"

Vi är inne i vabruari – en period när många kämpar hårt för att få ihop vardagspusslet med arbete, fritid, sjuka barn och ibland blir man till och med smittad själv. Varför är det så viktigt att äta näringsriktigt? Och vad kan vi göra för att boosta immunsystemet i förkylningstider? Dietisten och mat- och hälsoexperten Christina Karlsson vägleder oss i detta!

Christina menar att det allra viktigaste när förkylningsvirusen frodas, är att framförallt äta näringsrik och varierad kost. Men förutom det bör vi tänka på att eftersträva en balans i vardagen:

– Att äta, vila och att hålla igång genom träning är jätteviktigt. Vi behöver ge kroppen förutsättningar för att bygga upp tillräckligt med energi.

Konkret innebär det exempelvis att vi med fördel ser till att satsa på att tillgodogöra oss näringsämnen vi behöver genom den mat vi stoppar i oss.

Christina berättar att c-vitamintabletter absolut kan motverka en förkylning eller en början till en urinvägsinfektion. Men ditt behov av c-vitamin är bara en bråkdel av det tabletten faktiskt innehåller; 75 mg för vuxna 85 mg för gravida och 100 mg för ammande. Det innebär alltså att du ökar risken för njursten, eftersom många tenderar att överkonsumera. Överblivet c-vitamin måste utsöndras via njurarna. I njurarna finns en risk att c-vitaminet bryts ner till just de ämnen som bildar njurstenar.

– Kosttillskott ska vi vara försiktiga med och bara ta på rekommendation av läkare. Så länge vi äter varierat, näringsriktigt och i tillräcklig mängd har vi inget behov av kosttillskott, säger Christina.

christina-karlsson

Lita på allmänna kostråden

Enligt Christina är det bästa att gå på Livsmedelsverkets kostråd. Råden baseras på de nordiska näringsrekommendationerna som är anpassade för oss som bor i de nordiska länderna.

– Ät tillräckligt och varierat! Exempelvis är mycket frukt, bär och grönsaker bra för att få i sig vitaminer och antioxidanter. Även fiberrika produkter gör gott för magen som utgör den största delen av vårt immunsystem. Här är bakteriekulturer i yoghurt ett bra sätt att stimulera tarmfloran, säger Christina.

”Vi har en mat- och sovklocka”

– Alla säger att frukosten är jätteviktig för att orka med en arbetsdag – men vi fungerar olika! Till exempel skiljer sig kaloribehovet stort mellan kvinnor och män: 1 800–2 000 kalorier för kvinnor, medan det för män ligger på 2 400.

Christina menar att fokus istället bör handla om att fördela mängden över dagen på det sätt som får en själv att må bra. Det enda hon inte rekommenderar är att inte äta ett rejält mål innan läggdags.

– Mellanmål är däremot helt okej. Det vi kan tänka på är att vi har en mat- och sovklocka, och den stänger vi av innan vi ska gå och lägga oss. Lättare mellanmål för de som jobbar skift – exempelvis en yoghurt och en macka funkar. Men ett rejält mål med mat kan inte kroppens matsmältningsapparat hantera eftersom den går i viloläge under natten.

***

Vabruari är här och vi är många som bunkrar upp med diverse så kallade antiinflammatoriska dunderkurer. Det kroppen behöver för att hålla förkylningsvirus på avstånd är bland annat fibrer, frukt och grönt. I Convinibutiken har vi såklart tagit fasta på detta och erbjuder en rad fräscha och goda produkter som boostar immunsystemet!

Är du nyfiken på att veta mer om vår populära matlösning för arbetsplatser? Läs gärna mer via länken nedan.

Vill du veta mer om Convinis populära matlösning?