Vad är en bra frukost? Vi ger dig 5 tips!

Hur dina morgonrutiner än ser ut kan vi enas om att dagen startar extra bra med en bra, nyttig och god frukost! Vi tipsar om enkla alternativ som passar både för en lugn stund vid frukostbordet eller i farten på väg till jobbet.

Inspiration för en riktigt bra frukost

En bra frukost ger dig en bra mix av protein, fibrer och vitaminer för att hålla dig pigg och belåten fram till lunch. Behöver du inspiration på vad du kan laga för snabb frukost som samtidigt är hälsosam och näringsrik? Då har du hittat helt rätt. Här nedan delar vi fem tips på enkla frukostalternativ för en riktigt bra start på dagen!

Du vet väl om att det även finns massor av färdiga alternativ som passar utmärkt för en stadig och bra frukost? Har ni en Convinibutik på kontoret så finns det ett brett utbud av nyttiga och goda frukostalternativ. Därför passar vi även på att dela några alternativ som kan köpas i vår Convinibutik på din arbetsplats! Så att du med trygghet vet att frukosten väntar på jobbet när den inte hinns med hemma.

Kolla in fler frukostalternativ, mellanmål, snacks och andra godsaker som finns i vårt sortiment!

1. Gröt med nyttiga toppings

Gröt är en riktig klassiker! Det är en fiberrik frukost som ger en bra start på dagen och håller energinivån stabil ända fram till lunch. Det bästa med gröt är att du kan göra så många varianter beroende på vilka tillbehör du väljer att ha till. Här har vi listat några nyttiga toppings till gröten värda att testa.

  • Äpplen, hackade mandlar och kanel
  • Valfritt nötsmör, banan och lättmjölk
  • Päron, valnötter och lite honung
  • Vaniljkvarg, hallon, blåbär och kokosflarn

Tips! Ont om tid på morgonen? Gör gröten kvällen innan! Blanda alla ingredienser (förutom din topping) och häll det i en glasburk med lock och ställ in den i kylen innan du går och lägger dig. På morgonen behöver du bara addera topping så är det klart att äta – hemma eller på jobbet!

fofill-grot-appelpaj-kanel

I Convinibutiken: FoFill Gröt Apple Pie Cinnamon

I Convinibutiken hittar du inte vilken gröt som helst, utan en gröt med smak av äppelpaj! Denna goding innehåller hela 21 gram protein och är utan tillsatt socker. Där snackar vi en bra start på dagen!

2. Cottage cheese med nötter och bär

Cottage cheese är en krämig färskost med grynig konsistens fullpackad med protein som passar lika bra som frukost som mellis. Även här gör tillbehören den stora skillnaden. Toppa din skål med cottage cheese med härlig frukt, bär, nötter eller frön.

arla-keso-hasselnotter

I Convinibutiken: KESO med hasselnötter, blåbär och tranbär

I Convinibutiken hittar du flera av Arlas KESO-varianter, antingen med eller utan topping. Men frågar du oss, så är de med topping våra favoriter. Testa KESO med rostade hasselnötter, blåbär och tranbär. Och en kopp kaffe på det!

3. Kvarg eller yoghurt med egengjord müsli

Byt sockriga flingor till en fiberrik müsli med kvarg eller naturell yoghurt. Det finns många bra müslialternativ i butikshyllorna, men varför inte göra en egen hemmagjord müsli med alla dina favoritingredienser? Det är enkelt! Blanda ihop lika delar gryn, flingor, nötter och frön som du vill ha i just din müsli. Blanda sedan i en del vatten och en halv del rapsolja. Häll allt på en plåt och skjutsa in det i ugnen i ca 15 minuter på 225 grader.

Glöm inte att röra runt lite då och då så att allt rostas jämnt. När müslin är klar och har svalnat kan du addera russin eller annan torkad frukt enligt smak. En enkel och fiberrik frukost med en proteinrik bas, toppat med nyttiga fetter!

arla-grekisk-yoghurt-musli

I Convinibutiken: Grekisk yoghurt med müsli

Ta en genväg och testa Arlas grekiska yoghurt med müsli, kokosflarn och torkade jordgubbar. En mild yoghurt med krämig konsistens gjort på 100 % svensk mjölk. Ett gott och smidigt alternativ till en bra frukost!

4. Smörgås med nyttigt pålägg

När vi tänker på en bra frukost är det få saker som slår en riktigt välgjord smörgås med bra pålägg! Gör smörgåsen extra nyttig genom att välja ett mörkt fiberrikt bröd eller knäckebröd, ett proteinrikt pålägg och vitaminrika grönsaker. Brist på idéer? Vi har samlat några exempel på nyttiga pålägg som du kan testa redan imorgon bitti!

  • Avokado, ägg och gräslök
  • Färskost, kalkon och körsbärstomater
  • Ost, skinka och gurka
  • Hummus, paprika och groddar
  • Nötsmör, skivad banan och chiafrön

halsobulle-ragfralla-ost-skinka

I Convinibutiken: Hälsobulle med ost och skinka

Convinibutiken har många olika varianter på hälsosamma frallor till morgonkaffet. Denna rågfralla med ost, skinka, paprika och sallad är ett av många goda alternativ.

5. Smoothie eller proteinshake

Sked eller inte, ibland har man inte ens tid att använda båda händerna. Då är en smoothie eller shake perfekt! Kan enkelt drickas i bilen, på bussen eller väl på plats på jobbet.

Det bästa med en smoothie är att man kan smyga ner nyttiga ingredienser som man kanske annars inte hade ätit ens i en sallad. Sugen på en grön fruktsmoothie? Testa att addera lite grönkål eller spenat. De är fulla med protein, fibrer och antioxidanter, perfekta att smyga ner utan att de tar över smaken. För lite extra fräschör och vitaminer är även ingefära, lime och selleri populära ingrediens.

Eller vad sägs om att starta dagen med en nyttig milkshake? Då är en proteinshake perfekt. Mixa is eller fryst frukt med ett proteinpulver du gillar och addera vatten, juice eller mjölk för att få önskad konsistens (och smak såklart). Svårare än så är det inte!

propud-milkshake-chocolate

I Convinibutiken: ProPud Milkshake Chocolate

ProPud Milkshake Chocolate ett perfekt alternativ för att hinna med frukosten i farten. En lätt och krämig shake med hela 20 gram protein per flaska, helt utan tillsatt socker. Nämnde vi att den har en fyllig chokladsmak? Mmmm…

Convini räddar frukosten!

Med en Convinibutik på jobbet slipper man frukoststressen hemma. Vi levererar dagens viktigaste mål med ett brett utbud av goda och nyttiga alternativ för en bra frukost och mellis som är redo att ätas. En skräddarsydd butikslösning på jobbet som alltid är nära och öppen 24/7.

Nyfiken på vad våra kunder tycker om våra matlösningar? Läs våra kundcase!

Författare:

Mer läsning

Hur ofta ska man äta fisk?

7 tips på mättande mellanmål

3 anledningar till att ta fikapaus på jobbet