Så jobbar Convini för att ständigt förnya sortimentet

För att kunna erbjuda våra kunder bästa tänkbara utbud i våra butiker håller vi på Convini oss ständigt uppdaterade vad gäller trender på marknaden. Minst lika viktigt är också att lyssna på kundernas önskemål och synpunkter och jobba tajt ihop med våra leverantörer.

Vår dedikerade sortimentsgrupp väljer ut vilka nyheter som får en chans i butiken och därefter tar våra butiksansvariga över ansvaret för att variera sortimentet på respektive arbetsplats.

– Trenderna avlöser verkligen varandra i ett rasande tempo och det finns många drivna entreprenörer därute som släpper nya spännande produkter, så det gäller att hänga med och vara öppen och våga testa nya stjärnskott, konstaterar Emelie Enqvist, inköpsansvarig hos Convini.

Emelie och hennes kollegor på inköp blir ständigt uppvaktade både från befintliga och nya leverantörer vid lansering av nya produkter och smaker. 

Beslut om vilka nya varor som får chans i butiken tas sedan i vår sortimentsgrupp som träffas regelbundet och diskuterar trender och provsmakar nyheter. 

– I grunden är det viktigt att det finns en efterfrågan från kunderna när en ny produkt tas in och att produkten såklart håller hög kvalitet. Eftersom vi har ett begränsat utrymme i butikerna handlar det också mycket om att skapa rätt mix av frukost, lunch och mellis- & snacksprodukter, säger Emelie Enqvist. 

– Vår ambition är att det ska kännas som att butiken ständigt uppdateras och att sortimentet känns fräscht. Bara hittills i år har ett 100-tal nyheter lanserats så det rör verkligen på sig, fortsätter hon.

Nära samarbete med leverantörer

Genom att ha ett nära samarbete med våra leverantörer kan vi också vara med och påverka vilka rätter de väljer att satsa på. Senast i våras inleddes till exempel ett nytt samarbete med en av våra populära befintliga leverantörer, 4 säsonger, som exklusivt för Convinis räkning skapade en hel serie av indiska rätter. Något som kom till efter många förfrågningar från kunder som saknade just de indiska smakerna i sortimentet. 

Andra starka önskemål som kommit in från kunder de senaste åren handlar om hållbarhet, ursprung på kött/råvaror och paketering. Hälsotrenden – som innefattar protein, sockerfritt, vego, inga tillsatser, rena råvaror och lågt kolhydratinnehåll – är en annan stark trend som inte verkar mattas av. Likaså efterfrågan på On-The-Go-produkter att ta med i farten.

– Alla synpunkter och önskemål som vi får in förmedlar vi till våra leverantörer och jag tycker att de verkligen lyssnar in, tar till sig och ständigt jobbar med förbättringar, säger Emelie Enqvist.

Butiksansvarig ansvarar för variationen

Ett stort ansvar för sortimentsbredd och variation ute hos våra kunder ligger slutligen hos våra duktiga butiksansvariga. Våra företagskunder har en dedikerad kontaktperson som sköter påfyllnad och beställningar på just deras arbetsplats. Varje butik är unik och uppdateras efter vad kunderna efterfrågar och handlar. Därför kan sortimentet variera från butik till butik. Handlar kunderna på ett företag mycket vego anpassas sortimentet utifrån det, medan snacks och mellisprodukter kan ges större utrymme i en annan butik.  

Bästa och snabbaste sättet för våra kunder att själva direkt kunna påverka sortimentet i sin butik, är att använda ”önska vara-funktionen” i vår app. Där finns alla lagerförda varor som går att få till butiken och genom ett snabbt knapptryck får Convinis butiksansvariga in önskemålet och kommer snarast möjligt leverera varan till butiken. När produkten är på plats får personen i fråga slutligen en push-notis i mobilen. 

***

Visste du att du kan testa Convinis matlösning på din arbetsplats kostnadsfritt i 30 dagar? Boka gärna in ett möte med oss via länken, så berättar vi mer!

 

Författare:

Mer läsning

Hur ofta ska man äta fisk?

7 tips på mättande mellanmål

3 anledningar till att ta fikapaus på jobbet