Maxa träningen med en kollega - 7 bra parövningar

Träningen blir så mycket roligare om du har peppande träningskompis vid din sida. Och det bästa av allt - det finns massor av roliga övningar som ni kan göra tillsammans. Träningscoachen Christian Adler har här valt ut 7 favoritövningar som aktiverar hela kroppen.

 
 
1. Ben och mage

Att tänka på: För dig som jobbar stående är det viktigt att den som sitter har bra grepp i knävecket för du ska kunna jobba ut till fullt utsträckt. För den som sitter ner är det viktigt att sträcka på sig och inte tappa hållningen. Ju mer du håller emot desto lättare blir det för den som står upp.
Repetitioner: 20 x 2-3 set

2. Rygg, baksida, axel, core

Redskap: Något typ av skaft.
Att tänka på: Här placeras fötterna nära armhålorna och ju närmare du placerar benen mot rumpan desto lättare bli det, och ju längre ifrån desto jobbigare. Försök att inte tappa höften. Den som står måste aktivera coren och skulderbladsmuskulaturen.
Repetitioner: 10 x 2-3 set 

3. Bröstmuskulatur, axlar och triceps

Att tänka på: Det här är en typ av kombinerad plankan/armhävningar-övning som går att variera beroende på vilken svårighetsgrad ni vill ha. Om du gör plankan på armbågarna blir det jobbigare för den som gör armhävningar.
Repetitioner: 10 x 2-3 set 

4. Bröst, axlar, triceps och core

Att tänka på: Aktivera bålen genom att tänka svansen mellan benen, dvs vinkla in höften. 
Repetitioner: 10 x 2-3 set

5. Anklar och vader

Att tänka på: Kör 1 minut på varje ben. Den som sätter ner foten först får som straff/belöning att göra 5 grodhopp. Tänk på att hålla varandra runt handleden och inte runt handen. 

6. Lår i två olika varianter

Att tänka på: Här är det viktigt att inte falla med huvudet. Försök pressa knäet utåt. Vill ni göra övningen jobbigare, lägg till hopp. 
Repetitioner: 15 x 2-3 set.

7. Favoritövning som motverkar instabilitet i höften

Att tänka på: Här är det viktigt att inte tappa höften och vara uppe och stark. Driv höften fram och tillbaka och behåll en rak rygg.
Repetitioner: 15-20 x 2-3 set

Sammanfattning

Att träna tillsammans med kollega är ett bra sätt att få till träningen på till exempel lunchen. Ni kan peppa varandra och dessutom göra övningar ihop. Träningscoach Christian Adler har här valt ut 7 övningar där ni tillsammans aktiverar hela kroppen. 
Att komma ut och träna är ett sätt för oss att få till de nödvändiga pauserna som vi alla behöver under våra arbetsdagar. Vill du få fler tips på hur du kan uppmuntra dina medarbetare att ta regelbundna pauser? Ladda ner vår rapport här nedan!

Läs vår guide - Så blir din paus energigivande