Om oss
Inspiration

På TUI – unik chiplösning låser upp Convinibutiken!

På resebolaget TUIs Service Office i Stockholm har medarbetarna sedan många år haft förmånen att ha tillgång till mat, snacks och dryck dygnet runt genom Convinis matlösning. 

Här har nu också medarbetarna en unik möjlighet att handla i sin butik genom det chip som TUI-anställda har möjlighet att sätta in (!) i handen. 

TUIs Service Office ligger vid Münchenbryggeriet vid Söder Mälarstrand i Stockholm, bara några minuters promenad bort från lunchställen och caféer. Här arbetar ca 450 personer.

Kontoret är aktivitetsbaserat och det pågår ett ständigt arbete för att skapa en attraktiv arbetsplats med allt från en Well being-grupp till ett eget gym, en uppskattad bokklubb och ett populärt pusselbord. Att erbjuda de TUI-anställda förmånen att alltid ha tillgång till energi i form av mat och dryck ses som en viktigt del i det omfattande hälsofrämjande arbetet. 

Butiken fylls på varje dag

I Tavernas kök står en modell större Convinibutik, med en frys och tre kylar. Sortimentet fylls på dagligen och butiken är mycket välbesökt.

Mats Pahlberg, Head of Workplace & Service på TUI, ser många fördelar med att ha en Convinibutik på jobbet.

– Butiken underlättar för kollegor som inte har tid att ta sig iväg och som föredrar att äta tillsammans i vår Taverna. Sedan är det enkelheten, att det går snabbt och handla och att det alltid fungerar. Det är definitivt ett bra koncept och jag ser det som en fin service till våra medarbetare.

Unikt för den här arbetsplatsen är också att ett 70-tal anställda har valt att sätta in ett chip under huden, som alternativ till ett passerkort. Chipet, som sitter i handen, fungerar som identifiering vid in- och utpassering, till kopieringsmaskinen och så vidare. Chipet går dessutom att använda i Convinibutiken genom en unik funktion som Convini har utvecklat för TUIs räkning.

– För att vara bäst på digitalt och för att leda utvecklingen av resebranschen måste vi vara nyfikna på den senaste tekniken. Genom att förstå tekniken kan vi även hitta användningsområden för den i vår affär. Men chipet handlar lika mycket om att skapa en innovativ och öppen företagskultur.

Urban Deli är en storfavorit

Vilka produkter går då hem på TUI? Urban Delis populära rätter visar sig vara en storfavorit i lunchsortimentet – hela 4 av de 5 mest sålda rätterna under 2018 kommer från den populära leverantören! Även Convinis breda frukost- och mellissortimentet är populärt med smörgåsar, Keso, yoghurt, juicer, smoothies och andra kylda drycker.

– Mellanmål är min favorit och jag handlar gärna keso och nötter, berättar Mats.

”Convini sätter kunden i fokus”

TUI har varit kund hos Convini sedan 1999 och Mats Pahlberg poängterar att samarbetet fungerat felfritt.

– Ni är väldigt lyhörda och sätter oss som kunder i fokus. När vi berättade för er om vår chiplösning så var reaktionen från ert håll att det lät intressant och kul, och så kom ni med en lösning. Vi är väldigt nöjda! Och nu tar vi nästa steg för skapa en hållbar butik med minimal klimatpåverkan. 

Mer läsning

Mat och kaffe från Convini betyder mycket för trivseln vid Øresundsbron

Med lunchrummet som mötesplats

Hållbart från början till slut