Om oss
Inspiration

Bli effektiv med pomodorometoden

Kämpar du med att hitta tid till alla möjliga olika arbetsuppgifter? Så här i början av året kan det kännas extra angeläget att sätta nya vanor för att få bättre flow i arbetet. Varför inte testa ett roligt och annorlunda sätt att utmana tidsbovarna på jobbet med pomodorometoden?

Pomodoro är italienska och betyder tomat. Pomodorometoden är döpt efter äggklockan i form av en tomat som är vanlig i de italienska köken. Varje pomodoroperiod löper i 25 minuter.

Det här behöver du för att sätta igång:

– en penna
– lite papper
– en tomatformad äggklocka (har du en mobiltelefon kan du förstås använda timerfunktionen – men låt inte mobilen bli en distraktion!)

Skriv upp dina arbetsuppgifter

Börja med att sammanställa en lista över de uppgifter du vill jobba med idag. Tidsuppskatta de olika arbetsuppgifterna, hur många 25-minuters pass eller så kallade pomodoros kommer du att behöva för varje uppgift?

Välj en uppgift – fokusera

Under 25 minuter ska du bara fokusera på den uppgift du jobbar med. Det är dags att stänga ner mejlen och alla flikar du har uppe i din webbläsare. Och du, slå av ljudet på mobilen – inget får störa ditt flow!

Pausa i 3–5 minuter

När timern ringer och 25 minuter har passerat ska du genast avsluta det du håller på med och bocka av uppgiften. Snyggt, nu kan du med gott samvete ta en paus i cirka 3–5 minuter! Gå gärna och hämta en kopp kaffe för att skingra tankarna och hämta ny energi. När pausen är över gör du timern redo för ny pomodoro! Hann du inte klart med din arbetsuppgift under ett pass så fortsätter du med uppgiften till dess att du är klar, oavsett om det tar fler än ett pass.

Var fjärde pomodoro bör du ta en längre paus mellan 15 och 30 minuter.

Mer om hur Pomodorometoden fungerar.

***

För att orka med alla arbetsuppgifter du har under en vanlig arbetsdag är en tydlig pauskultur viktig. Behöver du fler tips på hur du som chef kan peppa dina medarbetare att börja återhämta sig med energigivande pauser? Ladda ner vår guide!

 

Författare:

Mer läsning

Hälsosamma resultat av Convini Challenge!

5 tips för ökad arbetsglädje

Så främjar ni hälsa på arbetsplatsen