Schyssta råvaror som gynnar lokala bönder

Smilings fräscha nötpåsar och juicer har blivit storfavoriter hos Convinis kunder och i januari lanseras ännu en nyhet - fruktbollar med smak av mango och passionsfrukt.

Vi bad Joakim Söderling, en av Smilings medgrundare, att berätta mer om det spännande konceptet som bidrar till lokal företagsamhet i utvecklingsländer.

Joakimsöderling

Vad kännetecknar era produkter?

- Vi delger konsumenter schyssta råvaror direkt från våra odlingsländer. Smilingkonceptet handlar om att bonden ska få bättre betalt för sina råvaror samtidigt som förädlingen av råvaran ska ske inom odlingslandets gränser och att miljön påverkas positivt med kortare transporter. En win win värdekedja i alla led helt enkelt. Alla våra produkter är Fairtrade och de allra flesta är även ekologiskt certifierade.

Hur kläcktes affärsidén?

- År 2011 skrev vi vår kandidatuppsats på plats i Gambia om hur svenskt bistånd kunde bidra till lokal företagsamhet. Det visade sig att lokalbefolkningen hellre vill ha lokala arbetstillfällen framför bistånd där det senare snarare slog ut entreprenörskap på lång sikt istället för att hjälpa det. På plats frågade vi oss mest som kul en kul grej; Vad är då Gambia bra på och vad kan Gambia bistå Sverige med för att skapa lokala arbetstillfällen. Svaret blev cashewnötter!

Hur ser ni på er produktutveckling?

- Som det mindre bolag vi är är vi ständigt uppdaterade och på jakt efter nyheter och det gäller att vara på tårna. Vi har vuxit från att bara jobba med cashewnötter och även fått förmånen till att introducera torkad frukt (likt vår fina mango från Burkina Faso) till juicer, bars med mer. Alltid på samma schyssta manér och värdegrund som vi startade företaget på såklart. Generellt tror vi på att den funktionstrend som råder nu (till exempel med protein och sötningsmedel) på sikt kommer ersättas än mer av en clean label trend, det vill säga produkter med kort ingrediensförteckning och inte innehåll av sådant man inte vet vad det är.

DSC_0527

Den allmänna trenden är att försäljningen av nötter ökar, hur märker ni av den?

- Precis, nötter och naturliga livsmedel har varit en trend de senaste fem åren. Detta är tack vare att konsumenter vill äta sundare, men ändå gott. Nötter och torkad frukt har även gått från att enbart finnas på Ica, Coop, Willys med fler till att idag säljas överallt, inte minst hos Convini, vilket givetvis är positivt för ett bolag som Smiling.

Hur ser planerna ut för 2019?

- Vi ska fortsätta leverera goda och sunda produkter som gör gott i alla led, men inte minst försöka hitta och ta fram den nya storsäljaren.

Läs mer om Smiling här!

Vill du veta mer om Convinis populära matlösning på arbetsplatser. Läs mer om vårt erbjudande här!