Njie lyckas pricka in precis vad kunderna vill ha

Visste du att Convini var en av de allra första återförsäljarna som vågade satsa när Göteborgsföretaget Njies lanserade sin innovativa proteinpudding ProPud, år 2013? Ett smart drag, då produkten liksom sin föregångare Aloe Vera-drycken, blev en riktig megasuccé.

Idag är det Njies proteinmilkshake som är produkten på allas läppar och nu återstår att se vad nästa stora snackis blir?!

För, om det är något som grundaren Assan Njie och hans team kan, så är det att hitta nästa stora trend - före alla andra.

njieassanmejl

Att följa med i den snabba utvecklingen på en konkurrensutsatt marknad och ligga steget före är den ständigt stora utmaningen för Njie. Samtidigt ligger det i företagets själ och värderingar att vara nyfiken, utforskande och att hela tiden tänka innovativt och våga testa nya idéer.

- Det gäller att försöka förutspå vad konsumenterna vill ha imorgon och pricka rätt, konstaterar Assan Njie.

En uppgift som teamet hittills klarat galant - först med Aloe Vera-drycken, sedan med proteinpuddingen och sist men inte minst med proteinmilkshaken, som kom för några år sedan och som är den största Njie-framgången hittills.

Men hur föddes idén till företaget?

Framgångssagan om Njie tog sin början år 2008 när MMA-fightern Assan Njie var bosatt i Nederländerna. Via sitt gym kom han i kontakt med en Aloe Vera-dryck som han aldrig tidigare sett i Sverige. 

Entreprenörsgenen i Assan började spinna och det hela slutade med att han satsade allt, tog ett banklån och importerade 33 000 flaskor (!) Aloe Vera-dryck hem till sin mammas lägenhet i Göteborg.

- Jag var helt övertygad om att det skulle funka! Drycken var ett nyttigare alternativ till juice och läsk som på den tiden var det enda som fanns på marknaden, berättar han.

Det var sannolikt många grannar därhemma i höghuset som reagerade när den stora containern med dryck levererades ute på gården och Assan och hans kompisar började lasta in flaskor i pingisrummet i källaren. När utrymmet var fyllt blev hans mammas vardagsrum nästa lagerlösning som även det fylldes från golv till tak.

Därtill fick Assans vänner och flickvän, numera fru, ställa upp med ytterligare plats för att rymma den stora lasten.

Historiebild_Lastar_AloeVera

Åkte ut och sålde på moped

Därefter inleddes nästa stora fas - att få igång försäljningen - och försöka skapa en hype kring en produkt som aldrig tidigare hade sålts i Sverige. Minst sagt en utmaning - men Assan var målmedveten.

- Jag tog mina allra sista pengar och köpte en ful röd moped som jag började åka runt med till gym och caféer i Göteborg. På moppen kunde jag ha ett litet utrymme med några kylklampar där jag kunde förvara drycken kallt, minns han. 

njiemoppe

Efter några år av enträget arbete började affärerna ta fart på allvar och Aloe Vera-drycken hamnade till slut i butikshyllorna hos de stora matkedjorna såväl som hos 7-Eleven - och inte minst hos Convini. Njie hade fått sitt stora genombrott.

Megasuccé med proteinpudding

Några år senare var det dags för nästa lansering. Detta i en tid då kvargtrenden börjat växa sig stark i Sverige. Assan som sedan sin elitidrottskarriär blandade sin egen variant av proteinpulver och mjölk, fick då en idé om att utveckla en egen färdig proteinprodukt. Resultatet blev proteinpuddingen ProPud, som både var laktosfri och fri från tillsatt socker.

Butikskedjorna var till en början väldigt skeptiska. Hur skulle en helt ny liten aktör kunna ta sig in bland jättarna på mejerihyllan?

- Men att utmana och våga ligger i Njies värderingar och med vår proteinpudding fick affärerna ännu mer fart. Vi var helt rätt i tiden! Idag har vi tagit en stark position inom mejeri med hjälp av både vår pudding och milkshake, vilket är jättekul säger Assan. 

Vill hjälpa människor göra hälsosamma val

Idag är Njie ett mångmiljonföretag med återförsäljare över hela Norden, Island och Estland. Företagets mission har från start varit att inspirera människor till en hälsosammare livsstil.  

- Den röda tråden för alla våra produkter är att de inte innehåller något tillsatt socker och förstås, den goda smaken, det är det överlägset viktigaste, berättar Assan.

Med en rad succéer i ryggen är det inte helt lätt att välja en höjdpunkt i karriären, men Assan nämner en händelse som har en speciell plats i hjärtat.

- Det måste vara när vi vann Årets dagligvara för vår milkshake år 2017. Då var jag väldigt stolt!

Njies populära proteinpudding, milkshake och bar finns självklart i Convinis butikssortiment.
Läs gärna mer om Convinis populära matlösning här!

Click me