Bästa uppladdningen inför Stafesten börjar nu

Vi på Convini är för tredje året i rad stolta huvudsponsorer av Stafesten - Sveriges största stafett där kollegor får chans att motionera och ha kul tillsammans med under en fartfylld och rolig dag.

Här har vi samlat en rad inspirerande blogginlägg som vi hoppas ska göra uppladdningen inför Stafesten ännu bättre. Vill du läsa ännu fler intressanta artiklar om hälsa, träning och om hur du kan skapa välmående arbetsplatser så kika också in på vår blogg och följ oss i sociala medier.

Löpningscoachen Lisa McRaes bästa träningstips

Har du redan anmält dig till Stafesten i höst? Grattis, då har du skaffat dig själv en bra morot för att hålla igång träningen även under sommaren. För det är ju alltid kul att prestera lite bättre än föregående år, eller hur? Vi har pratat med löpningscoachen Lisa McRae och hennes bästa tips inför höstens lopp är just att börja ladda redan nu. 

Träning gör dig mer kreativ

I en tid då vi har alltmer stillasittande jobb är det viktigare än någonsin att vi får in tillräckligt med rörelse under dagarna. Regelbunden träning har inte bara visat sig vara bra för att vi blir starkare och mer stresståliga, det gör oss dessutom mer kreativa. När vi rör på oss ökar pulsen, hjärtat slår fortare, blodet pumpar snabbare och blodflödet till muskler och hjärna ökar. Anledningen till att vi blir mer kreativa när vi tränar regelbundet är att hjärnans förbättringsbenägenhet ökar, vilket i sin tur gör att den enklare kan bygga nya och starkare banor mellan hjärnans olika lober. 

5 tips för att lunchträningen ska bli av

Trots att vi vet vilka positiva effekter träning ger oss är det lätt att motionen bortprioriteras för att livspusslet ska gå ihop. Men ofta handlar det om att vi ska bryta ett mönster. De flesta av oss har möjlighet att få till någon form av träning, till exempel på lunchen. Här har vi samlat fem inspirerande tips som kan bidra till att du kommer iväg på ett träningpass.

Träna med kollegorna - 3 roliga aktiviteter

Träningen blir så mycket roligare om vi har peppande träningskompisar. Det ökar dessutom chansen att träningspasset faktiskt blir av eftersom det alltid känns trist att ställa in när flera är inblandade. Att ha en gemensam träningsaktivitet på jobbet är dessutom ett effektivt sätt att främja vi-känslan och gemenskapen mellan kollegor. 

Att prioritera att ta regelbundna pauser under arbetsdagen är viktigt för att vi ska må bra och fungera. Att bryta jobbvardagen med ett träningspass är ett av många sätt som gör att vi i långa loppet får mer energi och blir mer stresståliga. I vår guide "Så blir din paus energigivande" har vi samlat en rad konkreta tips som kan hjälp oss att bli bättre på att få till den där pausen. Ladda ner guiden här!

New Call-to-action